آفتاب

طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان در برخی از شوراهای عالی، شوراها و مجامع به کمیسیون ارجاع شد

طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان در برخی از شوراهای عالی، شوراها و مجامع به کمیسیون ارجاع شد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیات ها را به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس، ماده 7 این طرح که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، باید حذف می شد که نمایندگان به حذف این ماده نیز رای منفی دادند.

براساس ماده 7 به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقای بهره وری و تقویت مدیریت کشور شورای دستگاه های نظارتی متشکل از دو نفر از مسوولان نظارتی هر قوه با انتخاب رییس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می شود.

دستورالعمل اجرایی این ماده و نحوه تشکیل جلسات شورا، نحوه تصمیم گیری و نحوه پیگیری تصمیمات ظرف 6 ماه به پیشنهاد اعضای شورا و با توافق سران قوا تعیین می شود.

به گزارش ایرنا، نمایندگان در ادامه بررسی این طرح با پیشنهاد «محمدرضا باهنر» مبنی بر ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نیز مخالفت کردند.

باهنر با بیان اینکه شورای دستگاه نظارتی مندرج در این طرح دخالتی در نحوه نظارت نمایندگان ندارد و نظارت نمایندگان سرجای خود باقی است، اظهار داشت: معاونت نظارت که از مجلس هشتم راه اندازی شده باعث شده نظارت نمایندگان منتج به نتایج موثری شود و در ماده 221 برنامه پنجم نیز پیشنهاد شد سه قوه شورایی داشته باشند تا نظارت ها هماهنگ شود.

به گفته وی، این شورا سه سال در حال فعالیت است و پیشنهاد ارائه شده برای دائمی کردن آن است، ضمن اینکه ایراد شورای نگهبان بر آن مبنی بر این است که چون مصوب مجمع تشخیص است مجلس در آن دخالت نکند.

«ایرج ندیمی» در مخالفت با این پیشنهاد تشکیل چنین دستگاه های نظارتی را به معنای محدود کردن نمایندگان در اجرای وظایف نظارتی آنان دانست و اظهار داشت: ما نماینده هستیم و کارمند نیستیم و ایجاد چنین دستگاهی مجلس را از اهداف اساسی و مردم سالاری دینی خود دور می کند.

«غلامرضا کاتب» در موافقت با پیشنهاد باهنر، گفت: تشکیل شورای نظارتی تداخل وظایف بین قوا را بررسی کرده و باعث می شود گزارش ها و آمار و ارقام هماهنگ شود، ضمن اینکه دائمی شدن قانون به نفع کشور است و در برنامه پنجم نیز وجود دارد.

همچنین «محمدرضا پورابراهیمی» با بیان اینکه ماده 7 این طرح همان ماده 221 برنامه پنجم است، گفت: هرگونه تصمیم گیری برای حذف این ماده عملا به معنای حذف ماده 221 برنامه پنجم است.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در نهایت رای به ابقای ماده 7 این طرح که از سوی

«محمدرضا باهنر» پیشنهاد شده بود با 120 رای مخالف، 59 رای موافق و 11 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر تصویب نشد و طرح مذکور به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس ارجاع شد.

سیام(3)**2021**9132**1535
کد N70993

وبگردی