آفتاب

عفو بین‌الملل: آمریکا تحقیقات عادلانه از گوانتانامو را در اختیار عموم قرار دهد

عفو بین‌الملل: آمریکا تحقیقات عادلانه از گوانتانامو را در اختیار عموم قرار دهد

سازمان عفو بین‌الملل ادامه فعالیت زندان گوانتانامو را در کوبا نشان‌دهنده سیاست‌های دوگانه آمریکا در برخورد با مسائل حقوق بشر دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اریکا گووارا روساس سرپرست برنامه‌های قاره آمریکا در عفو بین‌الملل، اظهار کرد: باراک اوباما در 22 ژانویه 2009 پس از انتخابش به عنوان رییس جمهور آمریکا طی حکمی دستور تعطیلی زندان گوانتانامو را صادر کرد، اما اکنون علیرغم گذشت 5 سال از این حکم تعطیلی گوانتانامو به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی اوباما باقی مانده است.

اکنون 12 سال است که از انتقال اولین زندانی به این پایگاه نظامی آمریکا واقع در آب‌های کوبا می‌گذرد و هنوز بیش از 150 مرد در آن زندانی هستند که اغلب‌شان محاکمه نشده یا حتی اتهامی علیه‌شان مطرح نشده است. تنها تعداد بسیار کمی از این زندانیان تاکنون در کمیسیون‌های نظامی محاکمه شده‌اند که هیچ مطابقتی با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر مبنی بر برگزاری دادگاه‌ها عادلانه ندارند.

کمتر از یک درصد از حدود 800 زندانی که در طول این 12 سال در این مرکز زندانی بوده‌اند در این کمیسیون‌ها محاکمه و اغلب آنها در مراحل قبل از دادگاه محکوم شده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، دولت آمریکا از کشورهای دیگر انتظار دارد زندانیانی که نمی‌توانند به وطن خود بازگردانده شوند را در خاک کشورشان جای دهند. از این رو آنهایی که آزادی‌شان قطعی است همچنان باید در زندان باقی بمانند.

به عنوان مثال ماه گذشته سه زندانی چینی پس از گذشت بیش از 5 سال از حکم دادگاه مبنی بر بی‌گناه بودن‌شان به اسلوواکی منتقل شدند. این دادگاه اعلام کرده بود که ادامه بازداشت این سه تن غیرقانونی است.

همچنین آزادی بیش از 70 زندانی که اغلب‌شان از اتباع یمن هستند تایید شده است، اما دولت آمریکا به بهانه شرایط امنیتی در وطن این زندانیان یا دلایل امنیتی دیگر از انتقال آنها سرباز می‌زنند.

گووارا روساس در ادامه گفت: هر سال که آمریکا تعطیلی گوانتانامو را به تاخیر می‌اندازد در واقع نشان می‌دهد که در پیروی از استانداردهای بین المللی حقوق بشر دارای سیاست دوگانه است، اگر هر کشور دیگری به جای آمریکا به فعالیت گوانتانامو ادامه داد به طور قطع از سوی این کشور محکوم می‌شد. اکنون مدت‌ها است که مقامات این کشور باید به این سیاست دوگانه خود پایان بدهند.

عفو بین‌الملل همچنین از مقامات آمریکایی خواست تا تحقیقاتی عادلانه و مستقل را در خصوص اتهامات نقض حقوق بشر در زندان گوانتانامو یا علیه زندانیان دیگر در نقاط مختلف دنیا آغاز کند و نتایج این تحقیقات را در اختیار عموم مردم قرار دهد.

این سازمان علاوه بر این محاکمه عاملان این بدرفتاری‌ها را فارغ از اینکه آنها چه جایگاه یا نفوذ سیاسی دارند خواستار شد.

گووارا روساس همچنین مصونیت عاملان نقض حقوق بین‌الملل همچون شکنجه،‌ ناپدید شدن‌های اجباری یا بازداشت خودسرانه زندانیان گوانتانامو را یک بی‌عدالتی آشکار دانست و گفت: آمریکا با بی‌توجهی به این اتهامات تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا گذاشته است.

عفو بین‌الملل در پایان توقف نقض حقوق بشر ارتش آمریکا و دستیابی قربانیان این بدرفتاری‌ها به عدالت را خواستار شد.

انتهای پیام

کد N70917

وبگردی