آفتاب
کارگردان تئاتر:

تنوع بخشی به آثار جشنواره ای به جذب حداکثری مخاطبان منتج می شود

تنوع بخشی به آثار جشنواره ای به جذب حداکثری مخاطبان منتج می شود

تهران - ایرنا - مدرس تئاتر و کارگردان پیشکسوت کشور، دوام، بقا و قوام هنر نمایش را در شکل جشنواره ای و اجرای عمومی وابسته به حضور پرشور، مستمر و پویای مخاطبان دانست و گفت: تنوع بخشی به آثار جشنواره ای به جذب حداکثری مخاطبان منتج می شود.

امیر دژاکام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه نگاه صرف علمی و هنری داشتن به جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حقیقت باعث از بین رفتن دیگر بسترهای مورد استفاده و بهره بری از این رویداد هنری می شودخاطرنشان کرد: تجربه کردن، آزمون و خطا و آموختن تنها یکی از ابعاد دست یافتنی در جشنواره های نمایشی به خصوص رویدادی چون تئاتر فجر است و نمی تواند تمامیت این رخداد را منحصر به این شکل از نگاه کرد.

وی ادامه داد: تئاتر و نمایش، هنری متعلق به یک قشر خاص و یا یک طبقه اجتماعی نیست و هنری است که به عموم مردم تعلق دارد؛ پس طبیعی است که بسترهای موجود در تولید و ارائه این هنر نیز باید توجه بیشتر خود را متوجه مطالبات و نیازهای عموم مردم جامعه کند تا آنکه بخواهد با قدم گذاشتن در یک مسیر تنها به فکر اقنای سلیقه یک قشر، گروه و یا طبقه خاص جامعه باشد.

کارگردان نمایش رویاهای خلیج فارس با تاکید بر این مساله که بدون شک وقتی از عموم مردم صحبت به میان می آید در گام نخست باید به جامعیت تفکر موجود در اثر نمایشی و توجه به سلایق و نگرش های مختلف در بین افراد جامعه را در نظر داشت یادآور شد: اگر یگی از اهداف برگزاری جشنواره تئاتر فجر تحقق شعار تئاتر برای همه است باید در شکل تولید و انتخاب آثار حاضر در این رخداد نیز به همه مردم توجه داشت.

وی تنوع در طرح مضامین، بهره برداری از شیوه های گوناگون تولید یک اثر نمایشی و توجه به دغدغه های عموم مردم جامعه را از مهمترین اصول برای ایجاد رنگ بندی متنوع در طیف آثار حاضر در یک جشنواره مانند تئاتر فجر دانست و تصریح کرد وقتی از جشنواره تئاتر فجر به عنوان آیینه تئاتر ایران و بهار هنرهای نمایشی کشور نام برده می شود باید در عمل نیز شاهد تنوع، نوزایی و حاصل خیزی آثار تولیدی حاضر در این رخداد باشیم و این مهم جز با توجه به سلیقه عموم افراد جامعه محقق نخواهد شد.

نویسنده نمایشنامه تحسین شده «دزدآب» با مثبت ارزیابی کردن تنوع فکری و بصری میان نسل جدید و جوان هنرمندان تئاتر کشور گفت: خوشبختانه در میان هنرمندان جوان، مستعد و خلاق کشور توجه بر تنوع گونه ای و طیف های مختلف اندیشه و تفکر در خلق یک اثر به وضوح حس می شود که این مساله فی نفسه جای امیدواری دارد.

وی با اشاره به تغییر سیاست های فرهنگی در دولت یازدهم، توجه به هنر تئاتر، احترام به اندیشه و تفکر هنرمندان و بازگشت فضای احترام به آنها گفت: می توان از بسترهایی مانند جشنواره تئاتر فجر برای وفاق بیشتر مردم با سالن های نمایشی و تولید آثار متنوع و برخاسته از بطن مطالبات و خواسته عموم مردم اندیشید و به فردای روشن و تاثیرگذار تئاتر در جامعه و کشور امیدوار تر بود.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با 149 اثر نمایشی از هنرمندان داخلی و 11 کشور جهان از 24 دی تا 12 بهمن در تهران و دیگر استان های کشور برگزار می شود.

فراهنگ(4)**2024**1588
کد N70825

وبگردی