آفتاب

عملیات پلیس مالزی بر علیه صدها هزار مهاجر غیرقانونی

عملیات پلیس مالزی بر علیه صدها هزار مهاجر غیرقانونی

کوالالامپور – ایرنا – پلیس مالزی از امروز (سه شنبه) عملیاتی را در سراسر این کشور بر علیه صدها هزار کارگر مهاجر ثبت نشده و غیرقانونی آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، برخی آمارها نشان می دهد در سال 2012 میلادی بیش از یک میلیون و 300 هزار مهاجر غیرقانونی در این کشور فعال بوده اند و هم اکنون حدود یک میلیون و 500 هزار نفر به صورت موقت در این کشور جنوب شرق آسیا فعالند. برخی آمار نیز حکایت از آن دارد که چهار میلیون کارگر مهاجر در مالزی فعالیت می کنند که معادل حدود 14 درصد جمعیت این کشور است.

دولت مالزی هدف از این عملیات بر علیه کارگران مهاجر غیرقانونی را ارایه کارت جدید شناسایی کارگری بر اساس بخش هایی که در آن فعالیت می کنند اعلام کرده است و طی آن فعالیت کارگران خارجی در زنجیره تولید برخی مواد غذایی این کشور ممنوع می شود.

دولت مالزی امیدوار است با اجرای این طرح حدود چهار میلیون کارگر مهاجر در این کشور ساماندهی شوند و کارگران غیرقانونی اخراج و به کشورشان بازگردانده شوند.

احمد زاهد حمیدی وزیر کشور مالزی بدنبال برخی واکنش ها به اجرای این طرح گفته است هزینه اخراج و بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشورشان را باید خود مهاجران غیرقانونی ، کارفرمایان و سفارتخانه های این کشورها متحمل شوند.

دولت مالزی قرار است پیش از اخراج کارگران مهاجر غیرقانونی از آن ها انگشت نگاری کرده تا مانع بازگشت دو باره این افراد به مالزی شود.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان ارایه کارت های شناسایی جدید به کارگران مهاجر در مالزی را بدون یک سیاست جامع در جهت حمایت از آن ها مورد سوال قرار داده و از آن انتقاد کردند.

دولت مالزی که این عملیات را علیه کارگران مهاجر غیرقانونی از ساعت سه نیمه شب آغاز کرده ، علت اجرای آن را افزایش مشکلات اجتماعی در این کشور دانسته و تاکید دارد این کارگران مقصر اصلی این مشکلات هستند.

اما بسیاری از فعالان جبهه کارگری در مالزی از افزایش سرکوب این کارگران به عنوان ˈقربانیان بهره کشیˈ نگرانند و آن را نقض حقوق بشر می دانند و تاکید دارند این افراد مجرم نیستند بلکه کارفرمایانی مجرمند که کارگران را در چارچوب های قانونی به استخدام در نیاورده و کارگران مهاجر در مالزی ˈ افراد و مهاجران فریب خورده در برابر پول هستندˈ.

وزارت کشور مالزی اعتقاد دارد برخی از کارگران خارجی با مالیات ارزان یک بخش ویژه وارد مالزی می شوند اما پس از ورود در بخش های دیگر کاری فعالیت می کنند.

مالیات ورودی کارگران خارجی به مالزی در بخش کشاورزی هم اکنون حدود 157 دلار ، بخش کارخانه ای 417 دلار و بخش خدمات حدود 617 دلار است و به نظر می رسد یکی از اهداف دولت مالزی دریافت مالیات یکسال از کارگران مهاجر است.

دولت مالزی شهریور ماه امسال نیز عملیاتی بر علیه کارگران مهاجر غیرقانونی انجام داد و هزاران نفر در جریان اقدام دولت برای اخراج مهاجران غیرقانونی از این کشور بازداشت شدند.

ده ها هزار مامور پلیس، سرباز و نیروهای انتظامی مالزی در عملیات بر علیه کارگران مهاجر غیرقانونی که اکثرا شهروندان بنگلادش، اندونزی ، میانمار، فیلیپین و نپال هستند، شرکت دارند.

آساق**د.م**1611
کد N70747

وبگردی