آفتاب

مقاومت دلار ۲۹۰۰ تومانی شکست

مقاومت دلار ۲۹۰۰ تومانی شکست

گروه اقتصادی: اجرای توافقنامه ژنو و خبر آغاز آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران تا فردا بلافاصله بازار طلا و ارز را تحت‌تأثیر قرار داد تا بهای هر دلار آمریکا خط مقاومت ۲هزار و ۹۰۰تومان را بشکند و سکه بهار آزادی نیز با کاهش ۱۳هزار تومانی نسبت به‌روز ابتدایی هفته مواجه شود.

اقتصاد > قیمت‌ها- گروه اقتصادی:
اجرای توافقنامه ژنو و خبر آغاز آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران تا فردا بلافاصله بازار طلا و ارز را تحت‌تأثیر قرار داد تا بهای هر دلار آمریکا خط مقاومت ۲هزار و ۹۰۰تومان را بشکند و سکه بهار آزادی نیز با کاهش ۱۳هزار تومانی نسبت به‌روز ابتدایی هفته مواجه شود.

هر دلار آمریکا با قیمت 2هزار و890تومان به فروش رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز با نرخ 853 هزار تومان به فروش رسید.طبق توافق ایران و کشورهای 1+5، از  اجرای گام به گام توافق ژنو آغاز شد و بر این اساس 3بانک بین‌المللی، کار انتقال بخش اول از وجوه ارزی بلوکه شده ایران را به‌عهده گرفته‌اند. هرچند در فاز نخست تنها 550میلیون دلار از مجموع 4.2 میلیارد دلاری که طی 6‌ماه آینده قرار است آزاد شود، به ایران انتقال می‌یابد اما عقبگرد از شرایط تحریم و آغاز عصر جدید اقتصادی، پیام مهمی به بازار مخابره کرده است و آثار روانی کاهش تحریم‌ها موجب کاهش محسوس بهای ارز در بازار آزاد شده است.

هر دلار آمریکا که حول 2هزار و 950تومان نوسان داشت،  به کمتر از 2هزار و 900تومان رسید هرچند که رئیس‌کل بانک مرکزی هم به‌تازگی اعلام کرده، این بانک اجازه ایجاد شوک در بازار ارز را نخواهد داد. کاهش قیمت دلار هرچند شرایط را برای رسیدن نرخ بازار به نرخ رسمی مهیا می‌سازد اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که این اتفاق باید براساس واقعیات بازار رخ دهد نه فضای روانی. احمد حاتمی یزد این نوسانات را عادی تلقی می‌کند و آن را اتفاق ویژه‌ای نمی‌داند.

این کارشناس مسائل بانکی به همشهری گفت: قیمت دلار به چگونگی پیشرفت توافق ژنو وابسته است اما در شرایطی که هنوز افزایش عرضه در بازار رخ نداده است و آزادسازی بخش اول این وجوه بلوکه شده هم عدد مهمی در بازار محسوب نمی‌شود، نمی‌توان گفت که کاهش قیمت رخ داده است. این عدد آنچنان محدود است که حتی نمی‌توان گفت آثار روانی ایجاد کرده است. نوسان 2یا 3درصدی قیمت را نمی‌توان به عوامل بنیادین نسبت داد چراکه نوسان در این حدود ممکن است طی یک روز در بازار رخ دهد.

به گفته حاتمی یزد، اگر تقاضا در بازار به حالت عادی بازگردد و بانک مرکزی این توان را داشته باشد که عرضه را متناسب با آن تقویت کند، می‌توان به تعیین نرخ بر مبنای عرضه و تقاضا اتکا کرد. وی ادامه داد: نوسان قیمت بین 2هزار و 900تومان تا 3هزار تومان طبیعی محسوب می‌شود. ضمن اینکه نقل و انتقال قسط اول وجوه بلوکه شده نیز چند هفته زمان می‌برد و بعید است که این موضوع مورد توجه فعالان بازار قرار بگیرد.

همچنین نرخ هر یورو با 40تومان افت به 3هزار و 970تومان رسید تا خط مقاومت 4هزار تومان را شکسته باشد. بهای هر پوند انگلیس هم در بازار با 35تومان کاهش به 4هزار و 795تومان رسید.

کد N70660

وبگردی