آفتاب

کمالوندی: تعهدات ایران در گام نخست برنامه اقدام مشترک اجرا شد

کمالوندی: تعهدات ایران در گام نخست برنامه اقدام مشترک اجرا شد

تهران-ایرنا- سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبرداد:همه اقداماتی که باید از سوی جمهوری اسلامی ایران در آغاز گام اول برنامه اقدام مشترک انجام شود، لحظاتی پیش به پایان رسید.

«بهروز کمالوندی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس برنامه اقدام مشترک ، اقداماتی باید امروز (20 ژانویه) انجام می شد که عملیاتی شدن فرآیند فنی برای تعلیق داوطلبانه غنی سازی 20 درصدی از جمله آنهاست.

وی افزود:این اقدامات همزمان با اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و گروه 1+5 انجام شد.

کمالوندی یاداور شد: این تعلیق موقت است؛ همان سانتریفیوژهایی که غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را انجام می دادند از امروز اورانیوم را 5 درصد غنی می کنند و فعالیت هیچ سانتریفیوژی در شش ماه آینده متوقف نمی شود.

وی در مورد تاسیسات آب سنگین اراک نیز گفت: رآکتور اراک در گذشته نیز هر سه ماه یکبار بازرسی می شد. بر اساس بیانیه مشترک امضا شده علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آبان ماه سال جاری، دسترسی مدیریت شده به تاسیسات آب سنگین اراک اخیرا انجام شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: اما گزارش های سه ماه یکبار آژانس از رآکتور آب سنگین اراک بر اساس توافق ها در برنامه اقدام مشترک ، از این پس، هر ماه تهیه و منتشر می شود. تنها تغییر در حوزه نظارت بر تاسیسات اراک این است که به جای گزارش های سه ماهه از این پس گزارش های ماهانه ارائه می شود.

سیام(4)**9173**1449
کد N70377

وبگردی