آفتاب

کارشناس آمریکایی: واشنگتن به دنبال تحمیل اراده خود بر مردم سوریه است

کارشناس آمریکایی: واشنگتن به دنبال تحمیل اراده خود بر مردم سوریه است

لندن – ایرنا – یک کارشناس آمریکایی در آستانه کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه، گفت: واشنگتن در ادعاهای خود مبنی بر حمایت از برقراری صلح و ثبات در سوریه صداقت ندارد و به دنبال تحمیل اراده خود بر مردم سوریه است.

ˈاستفان لندمنˈ نویسنده و پژوهشگر مرکز مطالعات جهانی سازی در مصاحبه با ایرنا، افزود: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواهان گفت و گو برای صلح نیست. او در واقع به دنبال تسلیم شدن دولت بشاراسد و تغییر رژیم در دمشق است.

وی اظهارداشت: آمریکا برای رسیدن به این هدف خود در پشت پرده از درگیری های فرقه ای و تروریسم در سوریه حمایت می کند تا مردم آن کشور را از حق تعیین سرنوشت و انتخاب حاکمان شان محروم کند.

ˈآمریکا نمی خواهد دولت سکولار بشار اسد به حیات خود در سوریه ادامه دهد... تبلیغات در باره کنفرانس صلح نیز نوعی ریاکاری و تظاهر است، نه تلاش برای یافتن یک راه حل پایدار برای بحران سوریه.ˈ

این کارشناس آمریکایی با انتقاد از مداخلات عربستان سعودی در سوریه، گفت: عربستان به دنبال تحمیل کردن یک رژیم وهابی و تکفیری به جای نظام سکولار بر سوریه است و در این راه به طور همه جانبه از گروههای تروریست و افراطی حمایت می کند.

وی تاکید کرد: حکومت های سکولار و میانه رو در جهان عرب، خطری برای دولت موروثی و استبدادی عربستان به شمار می روند و به همین دلیل شاهد هستیم که عربستان در مناطق مختلف جهان عرب علیه این گونه نیروها اقدام می کند.

ˈ از سوی دیگر آمریکا نیز به دنبال نصب یک رژیم وابسته در سوریه است تا بتواند خواسته های خود را به آن دیکته کند. دولت سوریه چنین رژیمی نیست و به همین دلیل از نظر آمریکا غیرقابل قبول است و باید سرنگون شود.ˈ

آقای لندمن گفت: به این ترتیب ما شاهد هستیم که در سوریه منافع دولت وهابی عربستان با منافع دولت سلطه گر آمریکا بر هم منطبق شده و هر دو با حمایت از گروههای مسلح تندرو به دنبال سرنگون کردن دولت بشار اسد هستند.

وی سپس به اظهارات مقامات دولت سوریه از جمله بشار اسد رییس جمهوری و ولید المعلم وزیر خارجه آن کشور اشاره کرد و افزود: دولت سوریه تاکید کرده است که در مقابل تروریست ها ایستادگی خواهد کرد و هرگز تسلیم فشارهای غرب و برخی رژیم های عرب نخواهد شد.

نویسنده کتابهایی چون ˈباتلاق عراقˈ و ˈچگونه وال استریت آمریکا را چپاول می کندˈ، اظهارداشت: دولت سوریه تاکید کرده است که هدف اصلی هرگونه مذاکره و کنفرانسی باید تلاش برای خاتمه دادن به تروریسم و افراطی گرایی مسلحانه باشد در حالی که آمریکا و متحدانش از طریق کنفرانس های به اصطلاح صلح، به دنبال تغییر رژیم در سوریه هستند.

وی تاکید کرد: با حمایت از گروههای تروریستی و تعیین پیش شرط برای دولت سوریه و محروم کردن اکثریت مردم آن کشور از حق تعیین سرنوشت، مذاکرات به جایی نمی رسد.

اروپام**345
کد N70290

وبگردی