آفتاب

بشار اسد: مانعی برای نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده سوریه نمی بینم

بشار اسد: مانعی برای نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده سوریه نمی بینم

تهران - ایرنا - ˈبشار اسدˈ روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ˈفرانسهˈ در کاخ ˈالشعبˈ دمشق گفت: من مانعی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه نمی بینم و اگر مردم نیز چنین درخواستی داشته باشند، من به هیچ عنوان در این کار تردیدی نخواهم کرد .

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، بشار اسد در این خصوص گفت: بطور خلاصه باید گفت که امکان نامزدی من برای این انتخابات زیاد است .

رییس جمهوری سوریه در مورد کنفرانس ˈژنو 2 ˈ تاکید کرد: انتظار ما از کنفرانس ژنو 2 این است که نتیجه مشخصی درباره مبارزه با تروریسم در سوریه و فشار بر کشورهای صادر کننده تروریسم و اعزام کننده تروریسم به سوریه و حامیان مالی و تسلیحاتی گروه های تروریستی، حاصل شود .

وی افزود: جنگ برای سرنگون کردن حکومت سوریه ، با شکست مواجه شده است .

بشار اسد با رد هرگونه تفاوت بین شورشیان و گروههای تکفیری در سوریه افزود: محور اصلی کنفرانس ژنو 2 باید مبارزه با تروریسم باشد، مبارزه با تروریسم آسان نیست و این کار به زمانی طولانی نیاز دارد، ما به جلو گام بر می داریم، اما این مساله به معنای آن نیست که پیروزی نزدیک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موافق وجود نخست وزیری انتخاب شده از میان مخالفان نظام که در خارج از سوریه بسر می برند ، در دولت انتقالی است، گفت: این بستگی به این دارد که این شخص نماینده چه گروهی از مردم سوریه باشد، اینکه ما کسی را نخست وزیر کنیم که اکثریت آراء پارلمان سوریه را نداشته باشد، بر خلاف منطق سیاسی در همه کشورهای جهان است و به همین دلیل است که می گوییم انتخابات پارلمان آتی مشخص می کند مخالفان تا چه اندازه در سوریه قدرت و نفوذ دارند .

بشار اسد افزود: اصولا ما موافق مشارکت همه سوری ها در حکومت و دولت هستیم و این چیز خوبی است، اما مشکل این است که هر یک از این مخالفان، دست نشانده و نماینده کشور و حکومتی خارجی هستند که آنها را ساخته و به وجود آورده اند و البته مشارکت چنین اشخاصی در قدرت و در حکومت سوریه ، به معنای مشارکت این کشورها در امور داخلی و در حکومت سوریه است .

رییس جمهوروی سوریه در ادامه گفت : فرض کنیم ما با شرکت این اشخاص در حکومت موافقت کردیم ، آیا آنها جرات آمدن به سوریه را دارند. آنها سال گذشته ادعا می کردند کنترل 70 درصد از خاک سوریه را در اختیار دارند و این میزان از سوریه را آزاد کرده اند، اما حقیقت این است که آنها جرات قدم گذاشتن به این بخش ادعایی از سوریه را نیز ندارند، آنها نیم ساعت به مرزهای سوریه می آیند و سپس فرار می کنند، آنها چگونه می توانند در دولت وزیر باشند ، مگرممکن است وزیری خارجی در کابینه سوریه باشد، به همین دلیل است که می گوییم این طرح ها و برنامه ها غیر واقعی است و تنها جنبه شوخی دارد .

خبرگزاری فرانسه خاطر نشان کرد: بشار اسد در این مصاحبه بسیار راحت و آسوده خاطر بود و خواستار اعمال فشار بر حامیان تروریسم شد و در این میان از عربستان و ترکیه و برخی کشورهای غربی نام برد .

بشار اسد تاکید کرد که در ابتدا برنامه ریزی شده بود حکومت سوریه طی چند هفته یا چند ماه سرنگون شود، اما این طرح با شکست مواجه شد و مردم سوریه پیروز شدند، اکنون مرحله دیگری در سوریه آغاز شده و آن مرحله جنگ با تروریسم است که هر روز با آن مواجه هستیم و هنوز به پایان نرسیده، اما ما پیشرفت هایی در این کار داشته ایم ، ما به جلو پیش می رویم و این یعنی اینکه پیرزوی نزدیک است، این نوع جنگ ها پیچیده است و آسان نیست و نیاز به زمانی طولانی دارد ، در هر جنگی انسان باید احتمال پیروز شدن یا شکست خوردن را بدهد، اما زمانیکه شخصی از وطن و کشور خود دفاع می کند، باید فقط به پیروزی بیندیشد .

وی تصریح کرد که در صورت شکست در این جنگ، هرج و مرج و آشوب خاورمیانه را فرا می گیرد .

بشار اسد تاکید کرد که همراه با همسر و فرزندانش در دمشق بسر می برند و هیچگاه به فرار از سوریه فکر نکرده است ، زیرا وی اعتقاد دارد که باید در کشور بماند و در صف مقدم مدافعان از کشورش دفاع کند .

رییس جمهوری سوریه در خصوص اتهام های وارد شده به نظام سوریه مبنی بر کشتن غیرنظامیان گفت: آیا عقل این را می پذیرد که حکومت سوریه مردم خود را به قتل برساند. این سخنی غیر منطقی است ، این سازمان ها که ادعای چنین چیزی دارند ، حتی یک دلیل و مدرک برای اثبات این ادعای خود ندارند، همه تصاویر و ویدیوهای منتشر شده تایید می کند که تروریست ها دست به کشتار غیر نظامیان می زنند، نه دولت سوریه .

اسد در مورد دادگاه ˈرفیق حریریˈ هم گفت: آنچه در دادگاه بین المللی ترور حریری رخ می دهد، سیاسی است و هدف از آن اعمال فشار بر حزب الله است.

وی افزود: آنچه که ما در حال حاضر در سوریه شاهد آن هستیم ، آنگونه که رسانه های غربی می گویند، یک انقلاب مردمی نیست، آنها ادعا می کنند یک نظام سرکوبگر در سوریه ، مردم خواهان دمکراسی و آزادی را سرکوب می کند ، همه اینها دروغ است و اکنون حقیقت آن برای همه آشکار شده است ، یک انقلاب چگونه می تواند مردمی باشد و در عین حال سه سال ادامه یابد و در پایان شکست بخورد .

بشار اسد با مخالفت با جدایی قایل شدن میان مخالفان تندرو و میانه رو نظام در سوریه گفت : ما در حال مبارزه با یک طرف هستیم و آن هم سازمان های تروریستی است، حال رسانه های غربی هر نامی که می خواهند بر آنها بگذارند .

رییس جمهوری سوریه در پاسخ به این سوال که آیا شرایط امنیتی اجازه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تا چند ماه آینده می دهد یا نه، گفت: همه راه ها باز است و همه مردم می توانند به هر جایی بروند ، اشخاصی که در مناطق درگیری بسر می برند، می توانند به مناطق مجاور و نزدیک بیایند و رای دهند ، البته مشکلاتی وجود دارد، اما این غیر ممکن نیست .

اسد درباره عملکرد ارتش سوریه گفت: ارتش تنها به اماکنی که تروریست ها در آنجا موضع گرفته اند، حمله می کند و در خصوص کشته شدن غیر نظامیان نیز باید گفت که متاسفانه این در همه جنگ ها روی می دهد و به همین دلیل تنها راه حل در سوریه متوقف کردن جنگ است .

رییس جمهوری سوریه در ادامه حمله شدیدی به فرانسه کرد و آن را کشوری پیرو قطر و عربستان دانست و گفت: حمایت فرانسه از این کشورها نیز به دلیل نفت و دلارهای این کشورها است که به فرانسه سرازیر می شود، به دلیل نفت و دلار است که قطر از یک کشور حاشیه ای تبدیل به یک کشور بزرگ شده و از سوی دیگر فرانسه نیز تبدیل به کشوری دنباله رو قطر و عربستان شده است .

مترجمام **2041**1651
کد N69749

وبگردی