آفتاب

منابع مطلع :مسکوپیشنهاد سوریه درتشکیل دولت وحدت ملی رابررسی می کند

منابع مطلع :مسکوپیشنهاد سوریه درتشکیل دولت وحدت ملی رابررسی می کند

تهران - ایرنا - منابع مطلع به روزنامه الحیات چاپ لندن گفتند، مسکو قبل از شروع کنفرانس ژنو2 که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، پیشنهاد سوریه را مبنی بر تشکیل دولت وحدت ملی همه جانبه و زمینه سازی برای انجام انتخابات ریاست جمهوری قبل از پایان حاکمیت بشار اسد را بررسی می کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از الحیات، این پیشنهاد مبتنی بر مشارکت اسد در انتخابات ریاست جمهوری و نامزدی مخالفان وی و بر اساس قانون اساسی کنونی سوریه است.

منابع مذکور تاکید کردند: همچنان بین مسکو و واشنگتن در باره انتظاراتی که از نشست ژنو2 دارند اختلاف وجود دارد به طوری که طرف آمریکایی بر اولویت تشکیل هیاتی برای انتقال حاکمیت با تمام اختیارات اجرایی همانطور که در بیانیه ژنو1 که در سال 2012 تدوین شد، تاکید دارد و این مساله در مذاکراتی که ˈوندی چرمنˈ دستیار وزیر خارجه آمریکا و ˈرابرت فوردˈ سفیر این کشور با ˈمیخاییل بوگدانوفˈ وزیر خارجه روسیه در هفته گذشته داشتند ، مطرح شد و از سوی دیگر روسیه انتظارش از نشست ژنو2 مذاکره در باره مبارزه با تروریسم است.

منابع مطلع به الحیات گفتند که کشورهای غربی از تفاهم با طرف روسی در تفسیر بیانیه ژنو1 سخن می گویند و این مساله در دعوتنامه ژنو 2 روشن است.

بنابراین گزارش، مقامات آمریکایی نام برخی از شخصیت های سوری را به عنوان نامزد هیات انتقالی حاکمیت به مسکو پیشنهاد داده و تلاش کردند نقشه راه عملیاتی را بر اساس هر یک از بندهای ژنو1 با وارد کردن جزییات آن در خصوص شاکله هیات انتقالی حاکمیت و شورای نظامی و رابطه بین آنها، ترسیم کنند.

این کنفرانس قرار است22 ژانویه (دوم بهمن ماه) نخست در شهر مونترو و سپس در ‍ژنو سوییس برگزار شود.

مترجمام**1408**1515
کد N69707

وبگردی