آفتاب

مطبوعات چین: ژاپن گام های خطرناکی برمی دارد

مطبوعات چین: ژاپن گام های خطرناکی برمی دارد

پکن - ایرنا - مطبوعات چین روز دوشنبه گزارش کردند که ژاپن درحال برداشتن گام های خطرناک در منطقه است.

به گزارش ایرنا، در گزارش های مطبوعاتی چینی ها آمده که اظهارات مسوولان حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن نشان می دهد آنان دیگر مانند گذشته درباره مسایل نظامی نمی اندیشند و درصدد زنده کردن دوران جنگ و نظامی گری هستند.

روزنامه ˈچاینا دیلیˈ در این رابطه نوشت، در همایش حزب لیبرال دمکرات ژاپن که یک سال از به قدرت رسیدنش می گذرد مقام های ژاپنی به رغم واکنش های منطقه ای و بین المللی تاکید کرده اند یاد نظامیان کشورشان درجنگ های جهانی را همچنان گرامی خواهند داشت .

برخی کارشناسان چینی گفته اند که مقصود ازاین اظهار نظرها این است که مقام های ژاپن همچنان از معبد جنجال برانگیز یاسوکونی دیدار خواهند کرد.

چین و کره جنوبی این معبد را یک نماد جنگ جهانی و تجاوزات نظامی ژاپن علیه خود می دانند.

روزنامه چاینا دیلی می افزاید، شعار ˈ جنگ بس است ˈ در حال کمرنگ شدن است و این خطر بزرگ برای منطقه می باشد.

به گفته کارشناسان چینی دولت ˈشینزو آبه ˈ نخست وزیر راستگرای ژاپن دیگر نمی گوید که شروع کننده جنگ نیست و تندروهای جناح راست این کشور نیز دیدگاهی همسو با وی دارند.

تلویزیون مرکزی چین نیز امروز گزارش کرد که در همایش این هفته حزب حاکم ژاپن دیگر دولتمردان ژاپنی حاضر به ذکر عباراتی مانند ˈ ضدیت با جنگ ˈ و اینکه ˈ ژاپن آغازگر جنگ ˈ نخواهد بود، نشدند .

چین در ماه های اخیر بارها نسبت به سیاست های نظامی گرانه دولت آبه هشدار داده است.

این کشور همچنین تاکید کرده تا زمانی که شرایط این گونه باشد دیداری میان رهبران دو کشور برای حل اختلاف ها صورت نخواهد گرفت.

روابط چین و ژاپن که هر دو ادعای مالکیت بر جزایر راهبردی دریای شرقی را دارند بشدت تیره شده است.

آساق ** 275 ** 2100
کد N69490

وبگردی