آفتاب

لاوروف: نشست ژنو 2 در مونترو "نمادین" خواهد بود/ از 40 کشور برای ژنو 2 دعوت شده است

لاوروف: نشست ژنو 2 در مونترو "نمادین" خواهد بود/ از 40 کشور برای ژنو 2 دعوت شده است

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که نشست ژنو 2 که قرار است 22 ژانویه با هدف حل و فصل بحران سوریه در مونترو سوئیس برگزار شود، نمادین خواهد بود و مذاکرات مستقیم در آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: دولت سوریه با این مساله موافقت کرده که با کشورهای حامی افراد مسلح در سوریه به صورت مستقیم به پای میز مذاکره بنشیند.

وی با بیان اینکه ائتلاف مخالفان سوریه از آغاز شرط‌های مختلفی را برای مشارکت در ژنو 2 مطرح کرد، عنوان داشت: ائتلاف مخالفان دارای مسئولانی است اما حامیان خارجی این ائتلاف را تشکیل داده‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه کسانی که مخالف مشارکت ایران در ژنو 2 هستند خواهان حل و فصل عادلانه بحران سوریه نیستند، اظهار کرد: حل و فصل بحران سوریه برای ایران اهمیت دارد چرا که این مساله می‌تواند بر ثبات تمام منطقه تاثیر بگذارد.

این مقام روسی در ادامه افزود: نشست بین‌المللی پیرامون سوریه در مونترو نمادین خواهد بود و مذاکرات مستقیم در آینده آغاز خواهد شد.

لاوروف عنوان داشت: هیچ طرحی برای اعزام نیروهای حافظ صلح یا نیروهای دیگری به حلب جهت نظارت بر آتش‌بس وجود ندارد.

سرگئی لاوروف از تصمیم بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل جهت دعوت رسمی از ایران برای مشارکت در ژنو استقبال و اعلام کرد که عدم دعوت از ایران باعث تحریف ژنو می‌شود.

وی در کنفرانس خبری با بورگه برنده، همتای نروژی‌اش در مسکو خاطرنشان کرد: سازمان ملل همچنین خواهان مشارکت تعداد بسیاری از کشورهای همچون استرالیا و کره جنوبی شده است.

لاوروف عنوان داشت: این مساله که طرف‌های تاثیرگذار بر حل و فصل اوضاع در سوریه به حاشیه رانده شوند اقدامی مسئولانه نیست.

وی افزود: من موضع دبیرکل سازمان ملل را که به تمامی این کشورها از جمله ایران دعوتنامه فرستاده است تایید می‌کنم.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: در حال حاضر نام 40 کشور از جمله استرالیا، مکزیک، کره جنوبی، برزیل،‌ هند و اندونزی در فهرست دعوت‌شدگان درج شده است و اگر نام ایران در این فهرست وجود نداشته باشد مساله برگزاری نشست تحریف می‌شود.

لاوروف خاطرنشان کرد که ائتلاف مخالفان سوریه تنها از دو روز قبل موضع مثبتی در قبال ژنو 2 نشان داده است و از آغاز برای مشارکت در این نشست شرط‌های مختلفی را مطرح می‌کرد.

وی تصریح کرد: ما مخالف شرکت ائتلاف مخالفان در ژنو 2 نیستیم بلکه از این تصمیم آنها جهت اعزام هیاتی به مونترو هم استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام

انتهای پیام

کد N69427

وبگردی