آفتاب
غرویان در تحلیل خود از فشار مجلس بر دولت‎؛| 137952

چرا احساس تكلیف نمایندگان‏،همزمان با دولت جدید بروز كرده است

چرا احساس تكلیف نمایندگان‏،همزمان با دولت جدید بروز كرده است

دولت با این فشارها عصبانی نخواهد شد و از مواضع اصولی‌اش نیز کوتاه نمی‌آید/ دولت نمی‌خواهد وضعیت خوبی که در کشور ایجاد شده است با ایجاد دعوا و جنجال‌افکنی و حاشیه‌سازی از بین ببرد/ اقلیت سیاسی تندرو حرف‌های شخصی خودشان را از زبان ملت می‌زنند.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد:گاهی مخالفان دولت می‌گویند علت مخالفت‌هایشان ناشی از مراجعت‌های مردمی است و گاهی نیز می‌گویند به دلیل احساس تکلیف است و به آن وجه دینی و مذهبی می‌دهند ‏، اما من از آنها سوال می‌کنم که چرا یک‌دفعه این احساس تکلیف در شما ایجاد شده است و در دوره‌های قبلی این احساس تکلیف به وجود نیامد و این بروز احساس تکلیف‌ها با آغاز به کار دولت جدید همزمان شده است.

آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص احضار پی در پی وزرا به مجلس و دادن کارت زرد به آنها گفت: همه تحلیل‌گران و عموم مردم می‌دانند که فراخوانده شدن و طرح سوال از ورزا و دادن کارت زرد به آنها در این مدت کوتاهی که دولت آغاز به کرده است، ناشی از غرائض سیاسی است.

وی با بیان اینکه این غرائض سیاسی به انتخابات ریاست جمهوری گذشته باز می‌گردد، اظهار داشت: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، جناح اعتدال‌گرا در کشور به پیروزی رسید و در مقابل افراطیون و جبهه پایداری برخلاف انتظاری که داشتند، شکست سنگینی خوردند که این شکست لطمه روحی و روانی بدی برای آنها داشت و به همین دلیل، برای رفع و کاهش آلام آن، به دولت منتخب مردم فشار می‌آورند.

وی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید‏، خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی در عرصه دیپلماسی خوب عمل کرده است و توانسته مشکلاتی که در این مدت به ایران فشار می‌آورده است را کم کند و از سویی ما به توافق ژنو دست یافتیم که این توافقنامه برای دولت یک افتخار است و که هم مقام معظم رهبری و هم مردم و هم مراجع و علما آن را تائید کردند و از سویی مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور به سمت حل شدن است و روح امید و نشاط به کشور بازگشته است.

این محقق و پژوهشگر مسائل دینی ادامه داد: افراطیون می‌خواهند با کارت زرد و تحت فشار قرار دادن كابینه دولت شکست بخورد و موفقیت‌های دولت به چشم نیاید.

غرویان با اشاره به اینکه افراطیون با فشار به دولت می‌خواهند دولت عصبانی شود، تصریح کرد: با توجه به شناختی که از آقای روحانی و کابینه ایشان دارم، ایشان و دولت با این فشارها عصبانی نخواهد شد و از مواضع اصولی‌اش نیز کوتاه نمی‌آید و تاکنون نیز با مخالفان خود با متانت، ادب و اخلاق رفتار کرده است.

این استاد خارج از فقه و اصول با بیان اینکه دولت اهل هوچی‌گری، بازارگرمی و جنجال‌افکنی نیست، ابراز داشت: دولت نمی‌خواهد وضعیت خوبی که در کشور ایجاد شده است با ایجاد دعوا و جنجال‌افکنی و حاشیه‌سازی از بین ببرد‏ اما گروهی منافع‌شان با جنجال‌آفرینی و ماجراجویی است و می‌خواهند فضای کشور متشنج شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در پاسخ به این سوال که مخالفان می‌گویند مخالفت‌هایشان با دولت به دلیل اعتراضات و ناراحتی‌های مردم است، گفت: این اقلیت سیاسی تندرو حرف‌های شخصی خودشان را از زبان ملت می‌زنند و مردم کوچه و خیابان نیز این توجیهات و بهانه‌ها را نیز می‌فهمند.

وی در ادامه افزود: گاهی مخالفان می‌گویند علت مخالفت‌هایشان ناشی از مراجعت‌های مردمی است و گاهی نیز می‌گویند به دلیل احساس تکلیف است و به آن وجه دینی و مذهبی می‌دهند ‏، اما من از آنها سوال می‌کنم که چرا یک‌دفعه این احساس تکلیف در شما ایجاد شده است و در دوره‌های قبلی این احساس تکلیف به وجود نیامد و این بروز احساس تکلیف‌ها با آغاز به کار دولت جدید همزمان شده است.

غرویان با اشاره به تخلفات دولت گذشته خاطرنشان کرد: بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس، همان نمایندگان مجالس هفتم و هشتم بودند که این مجلس همزمان با دولت سابق بود و آن دولت نیز تخلفات بسیاری داشت‏، اما آنها در برابر این تخلفات سکوت و کوتاهی کردند که این سکوت و کوتاهی موجب بروز مشکلات امروز شده است و این قابل قبول نیست.

این استاد حوزه علمیه قم درپایان تاکید کرد: فکر می‌کنم با توجه به روشنگری‌های آقای روحانی و علاقه مردم به ایشان، مردم در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بار دیگر به جریان افراطی نه خواهند گفت و نمایندگان تندرو را کنار خواهند گذاشت و افرادی اهل اعتدال، تدبیر و عاقل را به نمایندگی انتخاب خواهند کرد.

کد N69099

وبگردی