آفتاب

داوود اوغلو: نیروهای سازمان ملل متضمن اجرای توافق‌های ژنو 2 در سوریه شوند

داوود اوغلو: نیروهای سازمان ملل متضمن اجرای توافق‌های ژنو 2 در سوریه شوند

وزیر امور خارجه ترکیه پیشنهاد داد تا هیاتی از سوی نیروهای صلح سازمان‌ ملل بر اجرای توافق‌های احتمالی نشست ژنو 2 در داخل سوریه نظارت داشته باشند و اجرای آن‌ها را تضمین کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با ارائه این پیشنهاد عنوان کرد، جامعه جهانی باید این نکته را برای نظام سوریه و مخالفان آن روشن کند که عدم پذیرش و اجرای نتایج احتمالی کنفرانس ژنو 2، به وضع تحریم علیه طرف ناقض آن‌ها خواهد انجامید.

وی در این خصوص گفت: در صورتی ژنو 2 موفق عمل خواهد کرد که طرفین صادق باشند و تصمیمی برای تشکیل دولت انتقالی سوریه اتخاذ شود. هم‌چنین هرگونه توافقی که در ژنو 2 حاصل شود باید از سوی هیات سازمان ملل در سوریه تضمین شود.

قرار است کنفرانس ژنو 2 با حضور کشورهای برجسته غربی و عربی در هفته جاری در مونترو سوئیس برگزار شود. در این کنفرانس، نظام سوریه و اپوزیسیون برای اولین بار از آغاز درگیری‌های داخلی در ماه مارس 2011 با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

همچنین با افزایش تلاش ایران و روسیه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، امیدها در این خصوص افزایش یافته است.

داوود اوغلو با اظهار به اینکه دولت انتقالی سوریه باید قدرت اجرایی داشته باشد، گفت: در صورتی که دولت سوریه به نابودی اپوزیسیون این کشور ادامه دهد، ژنو 2 با خطر شکست روبرو خواهد شد.

وی همچنین مدعی شد که دولت سوریه به طور پنهان با القاعده و حزب اتحاد دموکراتیک، یک گروه مسلح کُرد، ارتباط دارد. داوود اوغلو در عین حال گفت که ترکیه در درگیری‌های اخیر بین ارتش آزاد ترکیه و گروه‌های مرتبط با القاعده، مشارکت نداشته و اینکه حمایت آن‌ها را از القاعده اقدامی روانی بر علیه دولت سوریه بوده است.

انتهای پیام

کد N68902

وبگردی