آفتاب

کاهش شدید اعتماد مردم اروپا و آمریکا به رهبرانشان

کاهش شدید اعتماد مردم اروپا و آمریکا به رهبرانشان

یک مطالعه بین‌المللی که نتایج آن امروز (دوشنبه) منتشر شد، نشان داد که اعتماد مردم اروپا و آمریکا به رهبران خود به طور چشمگیری کاهش یافته و از جمله علت‌های این مساله درگیری بر سر بودجه در واشنگتن و همچنین میزان پاسخ‌دهی ضعیف اروپا به بحران بدهی است.

یک مطالعه بین‌المللی که نتایج آن امروز (دوشنبه) منتشر شد، نشان داد که اعتماد مردم اروپا و آمریکا به رهبران خود به طور چشمگیری کاهش یافته و از جمله علت‌های این مساله درگیری بر سر بودجه در واشنگتن و همچنین میزان پاسخ‌دهی ضعیف اروپا به بحران بدهی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک شرکت روابط عمومی به نام شرکت "ادلمان" در آستانه گردهمایی رهبران سیاسی یا تجاری جهان در داووس سوئیس به این مسئله پی برد که تنها 44 درصد از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی که در مطالعه این شرکت پاسخ داده‌اند، به دولت خود اعتماد دارند. این میزان چهار درصد نسبت به گذشته میلادی کاهش داشته است.

این در حالی است که در سال 2011 براساس این مطالعه، اعتماد سیاستمداران برابر با 52 درصد بود. این مطالعه موسوم به سنجش‌گر اعتماد ادلمان برای سال 2013 دریافت که در این سال بیشترین میزان شکاف در میان اعتماد به دولت و اعتماد به تجار طی 14 سال تاریخ برگزاری آن به وجود آمده که معادل 14 درصد بوده است.

ریچارد ادلمان، مدیرعامل این شرکت گفت این نشان دهنده یک تحول عمیق در دور نمای مربوط به اعتماد از سال 2009 که در آن رهبران تجاری مجبور به شراکت با دولت‌ها برای کسب اعتماد بودند، تاکنون است.

وی هشدار داد که کاهش اعتماد مردم به دولت‌ها می‌تواند منجر به حمایت از احزاب سیاسی افراطی بویژه در انتخابات ماه مه پارلمان اروپا شود.

براساس این مطالعه، آمریکا شاهد کاهش چشمگیر 16 درصدی در سطح اعتماد به سیاستمداران و رسیدن این میزان به 37 درصد بوده است که به گفته ادلمان چندین عامل از جمله مناقشه بر سر سقف بدهی دولت در کنگره آمریکا، افشای جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی و همچنین آغاز فاجعه بار اصلاحات بهداشت و درمان باراک اوباما در آن دخیل بوده‌اند.

در اروپا نیز آمار و ارقام به همین میزان برای رهبران آن دلسرد کننده است. یکی از کشورهایی که کاهش چشمگیر اعتماد عمومی به دولت بوده کشور فرانسه است که در آن هرچه بیشتر نگرانی درباره ناتوانی دولت فرانسوا اولاند برای بهبود اقتصاد افزایش می‌یابد.

براساس این مطالعه تنها 32 درصد از مردم فرانسه به دولتشان اعتماد دارند که نشان دهنده 17 درصد کاهش بوده است. با این وجود به گفته ادلمان رهبران تجاری نیز چندان نباید آسوده خاطر باشند.

با وجود آنکه سطح کلی اعتماد به رهبران تجاری به میزانی پایدار معادل 28 درصد بوده است این مطالعه دریافته که از میان هشت گروهی که برآن نظارت داشته است تنها رهبران دولت‌ها از سطح اعتماد کمتری به نسبت رهبران تجاری برخوردار شده‌اند و هر دو گروه تنها گروه‌هایی هستند که مورد بی‌اعتمادی اکثریت پاسخگویان قرار گرفتند.

از میان این گروه‌ها دانشگاهیان بیشترین اعتماد را از جانب مردم کسب کرده‌اند و پس از آن کارشناسان فنی و کارمندان عالی بوده‌اند.

براساس این مطالعه 84 درصد از پاسخگویان عقیده دارند که رهبران تجاری می‌توانند در عین حال که کاری مفید برای جامعه انجام می‌دهند منفعت شخصی خود را دنبال کنند.

ادلمان تاکید کرد که رهبران تجاری نباید این مساله را به عنوان فرصتی برای آزادسازی و حذف نظارت بر خود تلقی کنند در حالی که این اقدام از نظر بسیاری مقصر بحران مالی سال 2008 بود.

این مطالعه به صورت اینترنتی انجام شده و 27 هزار نفر را در 27 کشور مورد پرسش قرار داده است.

انتهای پیام

کد N68855

وبگردی