آفتاب

ادامه تظاهرات حامیان اخوان المسلمین مصر/ رئیس جمهور موقت: مصر راه درستی را در پیش گرفته

ادامه تظاهرات حامیان اخوان المسلمین مصر/ رئیس جمهور موقت: مصر راه درستی را در پیش گرفته

جمعی از دانشجویان مصری طرفدار اخوان المسلمین بار دیگر با برگزاری تظاهرات در دانشگاه‌ها و مناطق مختلف این کشور "کودتای نظامی" مصر را محکوم کردند. این در حالی است که رئیس جمهوری موقت مصر موافقت مصری‌ها با قانون اساسی جدید را اقدامی ملی دانست

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جمعی از دانشجویان طرفدار اخوان المسلمین مصر روز یکشنبه تظاهراتی را به دعوت "ائتلاف حمایت از مشروعیت" تحت عنوان هفته "تشدید انقلاب" برگزار و طی آن "کودتای نظامی" و همه پرسی قانون اساسی جدید مصر را محکوم کردند.

دانشجویان دانشگاه‌های "عین شمس" و "الزقازیق" با برگزاری تظاهرات ضمن محکومیت "کودتای نظامی" و همه پرسی قانون اساسی جدید خواهان آزادی بازداشت شدگان شدند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی با گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی به تظاهرکنندگان یورش بردند.

سخنگوی جنبش "دانشجویان مخالف کودتا" نیز اعلام کرد که تدابیر امنیتی شدیدی در دانشگاه الزقازیق به منظور ممانعت از برپایی هر گونه تظاهرات اتخاذ شده است.

در استان اسکندریه نیز راهپیمایی‌های شبانه‌ای صورت گرفت و تظاهرکنندگان قانون اساسی جدید را محکوم و تاکید کردند که همه پرسی قانون اساسی جدید هیچ گونه مشروعیت مردمی یا سیاسی به "کودتا" نمی‌بخشد.

از سوی دیگر وزارت خارجه مصر با تاکید بر اهمیت موافقت مصری‌ها با پیش نویس قانون اساسی جدید اعلام کرد که میزان مشارکت در این همه پرسی نسبت به قبل بی‌سابقه بوده است.

بدرعبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر تاکید کرد: دولت مصر به اجرای تمامی بندهای نقشه راه که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع آن را ارائه کرده پایبند است.

وی موافقت با قانون اساسی جدید را اقدامی مهم در راستای اجرای نقشه راهی دانست که گروه‌های سیاسی مختلف با آن توافق کردند.

در همین راستا، عدلی منصور، رئیس جمهوری مصر عصر یکشنبه در سخنرانی خود موافقت مصری‌ها با قانون اساسی جدید را ستود و آن را یکی از مسائل مهم برای پایه ‌ریزی آینده مصر دانست.

وی عنوان داشت: مصر راه بسیار سختی را انتخاب کرده است اما این راه، راه درستی است. قانون اساسی تنها یک هدف نیست بلکه اقدام ملی است.

عدلی منصور مشارکت زنان مصری در همه پرسی قانون اساسی جدید را ستود و از جوانان مصری خواست تا از طریق احزاب و گروه‌های مسئول آگاهانه به روند سیاسی کشور بپیوندند.

رئیس جمهور موقت مصر تاکید کرد: موافقت با قانون اساسی در تاریخ دولت‌های دموکرات‌ بی‌سابقه بوده و نشان می‌دهد که مصر راهی درست را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه مصری‌ها نتیجه و ثمره‌های انقلاب 25 ژانویه و "انقلاب " 30 ژوئن را خواهند چید، گفت: ما با موافقت خود با همه پرسی قانون اساسی اولین ستون‌های آینده مصر را پایه‌ریزی کردیم تا آزادی و دموکراسی در کشور به ارمغان بیاید.

از سوی دیگر علی زیدان، نخست وزیر لیبی ضمن تبریک به حازم الببلاوی، همتای مصری خود به خاطر موفقیت در روند همه پرسی قانون اساسی جدید، بر تحکیم روابط دوستانه میان مصر و لیبی تاکید کرد.

در همین حال کاترین اشتون، مسئول سیاست‌ خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای رای موافق 98 درصدی مصری‌ها به پیش‌نویس قانون اساسی جدد را نشان‌دهنده به رسمیت شناختن این قانون از سوی مصری‌ها دانست.

وی همچنین نسبت به درگیری‌های خشونت‌باری که به کشته و زخمی شدن چندین تن از تظاهرکنندگان انجامید، ابراز تاسف کرد.

آشتون در پایان ضمن ابراز خرسندی نسبت به متمرکز شدن قانون اساسی جدید بر حقوق و آزادی‌های اساسی از جمله حق آزادی بیان، حق برگزاری تظاهرات و اجرای حقوق زنان ابراز امیدواری کرد که قانون اساسی جدید ضامن حاکمیت غیرنظامی به بهترین صورت باشد.

انتهای پیام

کد N68508

وبگردی