آفتاب

کرزای از آمریکا خواست فورا مذاکره با طالبان را آغاز کند

کرزای از آمریکا خواست فورا مذاکره با طالبان را آغاز کند

رئیس‌جمهوری افغانستان از ‌آمریکا خواست تا دیگر دست به عملیات نظامی یا حملات هوایی نزند و پیش از آنکه کابل یک توافقنامه امنیتی دو جانبه برای حضور نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 میلادی در این کشور را امضا کند، واشنگتن به سرعت مذاکرات صلح با طالبان را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با اینکه طالبان به حملات خود پیش از خروج برنامه‌ریزی شده نیروهای ائتلافی شدت بخشیده و پس از حمله روز جمعه شبه‌نظامیان به یکی از رستوران‌های معروف کابل این اظهارات ضدآمریکایی حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان منتشر شد. حمله روز جمعه شبه‌نظامیان طالبان مرگبارترین حمله علیه غیرنظامیان خارجی در 13 سال جنگ افغانستان تحت رهبری آمریکا محسوب می‌شود.

اگر چه کرزای در گذشته نیز خواسته‌های مشابهی را مطرح کرده اما وی اخیرا به انتقاد شدید از شکست‌های ‌آمریکا در کشورش پرداخته چرا که افغان‌ها به شدت نسبت به آینده ناامن خود در این کشور نگرانند.

کرزای پس از آنکه با گزارشی از تحقیقات در رابطه با عملیات نظامی چند روز اخیر افغانستان و آمریکا که منجر به تلفات غیرنظامی شد، این بیانیه را منتشر کرد.

این در حالی است که ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا نیز گزارش کاملا متفاوتی را نسبت به آنچه که در این عملیات مشترک علیه شبه‌نظامیان در ولایت پروان رخ داد، تهیه کرده و می‌گوید این عملیات اقدامی تحت رهبری افغان‌ها بوده و به درخواست دولت انجام شد.

کرزای روز یکشنبه شورای امنیت ملی خود را فراخواند تا درباره حمله ولایت پروان مذاکره کنند.

وی در بیانیه‌ای گفت: حملات هوایی باعث نگرانی مردم افغان است. شورای امنیت ملی گفته است که تمامی عملیات‌ها و حملات هوایی نیروهای خارجی باید به سرعت پایان یابد.

کرزای هیاتی را برای تحقیق در رابطه با حمله هوایی 15 ژانویه در منطقه غوربند ولایت پروان که هم‌مرز با کابل است، اعزام کرد. این هیات آمریکا را برای دستور این عملیات مقصر می‌داند و می‌گوید که این حمله باعث کشته شدن 12 غیرنظامی و چهار شبه‌نظامی شده است.

این هیات همچنین افزود: مقام‌های محلی در رابطه با این عملیات هیچ اطلاعی نداشتند.

نیروهای ائتلافی که تحقیقات دیگری را آغاز کرده‌اند، گفتند دولت افغانستان نه تنها از این عملیات مطلع بوده بلکه پیش از انتخابات ریاست جمهوری پنجم آوریل خواستار این عملیات شده است چرا که این منطقه به دست نیروهای طالبان افتاده بود.

این ائتلاف در بیانیه‌ای گفت: این عملیات به درخواست فرماندار این ولایت در واکنش به وضعیت موجود صورت گرفته است. این برنامه توسط وزارت دفاع که مسئول عملیات‌های پاکسازی برای از بین بردن فعالیت‌های شبه‌نظامی است تایید شده و بر اساس اطلاعاتی که توسط نیروهای افغان جمع‌آوری شده بود صورت گرفته است.

این ائتلاف افزود: گروهی متشکل از 70 کماندوی افغان به همراه چندین نیروی ویژه آمریکایی این عملیات را انجام دادند.

مقام‌های ارشد ارتش آمریکا که خواستند نامی از آنها فاش نشود، گفتند: این کماندوها به سرعت مورد حمله شبه‌نظامیان قرار گرفتند. در این حمله یک کماندوی افغان و یک سرباز آمریکایی کشته شدند. نیروهای مشترک درخواست حمایت هوایی به منظور مقابله با اقدامات شبه‌نظامیان کردند.

در همین حال صدها تن از مردم افغان روز یکشنبه در مقابل رستوران لبنانی در کابل علیه حمله طالبان دست به تظاهرات زدند.

معترضان شعارهایی علیه فعالیتهای تروریستی سر داده و اعلام کردند: امروز ما علیه حملات تروریستی در افغانستان و کشتار غیرنظامیان توسط این تروریست‌ها ایستاده‌ایم.

انتهای پیام

کد N68462

وبگردی