آفتاب

نگرانی ناتو از حضور روسیه در دریای مدیترانه

نگرانی ناتو از حضور روسیه در دریای مدیترانه

مسکو - ایرنا- رادیو دولتی صدای روسیه روز دوشنبه در گزارشی تحلیلی درباره تصمیم دولت قبرس برای صدور اجازه استفاده از بندر لیماسول و پایگاه هوایی پافوس به ارتش روسیه اعلام کرد که ناتو از این امر نگران است.

به گزارش ایرنا در مطلب تحلیلی صدای روسیه گفته شد: مطبوعات غربی تصمیم دولت قبرس در خصوص امکان استفاده ارتش روسیه از بندر لیماسول و پایگاه هوایی پافوس را ماجراجوییِ ریسک پذیر نامیدند.

گزارش حاکی است: با اینکه صحبت فقط بر سر استفاده از آنها در موارد اضطراری است، اما تحلیل گران ناتو، مراتب نگرانی خود را نسبت به موافقتنامه ای که هنوز به امضا نرسیده است، ابراز داشتند.

در گزارش رادیوی روسی اضافه شده است: در 9 ماه گذشته سرگئی شایگو و فوتیس فوتیئو وزرای دفاع روسیه و قبرس مذاکراتی را در این زمینه انجام داده اند که نتیجه آن به تصمیم کابینه ی دولت قبرس به امکان استفاده ناوگان نظامی و هواپیماهای روسیه از بندر لیماسول و پایگاه هوایی ˈآندریاس پاپاندرئوˈ در موارد خاص و فوق العاده شد.

در گزارش آمده است: بر اساس توضیح فوتیس فوتیئو وزیر دفاع قبرس این توافق گام مهمی در برقراری همکاری های مستحکم بین مسکو و نیکوزیا است. در همین حال، وزیر دفاع قبرس تاکید کرده است که استفاده روسیه از پایگاه هوایی و بندر، فقط در موارد اضطراری و برای انجام ماموریت های انسان دوستانه خواهد بود و روسیه اجازه استفاده از انبارهای بندر و فرودگاه را ندارد .

بر پایه گزارش رسانه روسی، روابط روسیه و قبرس در سال های اخیر در بخش های اقتصادی و همکاری های فنی نظامی، از نقطه نظر دیپلماتیک، بسیار پایدار بوده است. در سال 1992 قبرس، روسیه را به عنوان وارث اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت شناخت و 4 سال بعد دو کشور اولین موافقتنامه ی همکاری های فنی نظامی را به امضا رساندند.

بنا بر گزارش، روسیه تا به حال بالگردهای ترابری و تهاجمی، خودروهای زره پوش ب ام پ ـ 3، تانک های تی 80، سیستم های ˈگرادˈ و مجتمع های ضد هوایی اس ـ 300 را به قبرس تحویل داده است. با توجه به موارد فوق جای تعجب نیست که روسیه از قبرس درخواست کرده تا در صورت نیاز اجازه استفاده از پایگاه های خود را بدهد .

ولادیسلاو شوریگین کارشناس امور نظامی عقیده دارد که موافقت اصولی بین نیکوزیا و مسکو در خصوص بندر لیماسول و پایگاه هوایی ˈآندریاس پاپاندرئوˈ می تواند پیشرفت غیرمنتظره ای از نظر دیپلماتیک تلقی شود.

شوریگین به صدای روسیه گفت: از نقطه نظر مصالح و مزایای نظامی، این هنوز آن قراردادی نیست که مثلا قبرس، سکوی پرشی برای روسیه باشد. در اینجا فقط یک نکته ی ظریف وجود دارد که البته ناتو را بسیار نگران می کند. قبرس عضو پیمان ناتو نیست و می تواند آزادانه متحدان خود را انتخاب و به آنها خدمات دهد.

وی اضافه کرد: البته تصمیم اخیر قبرس در مورد روسیه غرب را شوکه کرده است و اگر روزی روسیه در آینده در قبرس به پایگاه نظامی دست یابد، ضربه ی شدیدی به پتانسیل ناتو در منطقه وارد می کند.

کارشناس روس ادامه داد: مشکل اصلی نیروی دریایی روسیه در منطقه، عدم پشتیبانی کامل از سوی ناوگان هوایی آن است. ایجاد پایگاه در آب های دریای مدیترانه که بتواند پذیرای دهها هواپیمای نیروی هوایی روسیه باشد، بطور یقین باعث تغییر توازن قوا در منطقه می شود و البته که این اقدام برای ناتو خوشایند نیست .

اروپام/518**1552
کد N68236

وبگردی