آفتاب
/اختتامیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی/

هاشمی‌رفسنجانی: نزاع میان امت اسلامی، عقلانی و منطقی نیست

هاشمی‌رفسنجانی: نزاع میان امت اسلامی، عقلانی و منطقی نیست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرگونه حرکت اختلاف‌انگیز و نزاع میان امت اسلامی هیچ‌گونه وجه عقلانی، منطقی و شرعی و دینی ندارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مراسم اختتامیه بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در جمع علما و اندیشمندان گفت: هیچ یک از دوره‌هایی که هفته وحدت برگزار شده، بی‌نتیجه نبوده، اما از آن نتیجه اساسی که از اول در اهداف تاسیس این نهاد مقدس بوده، فاصله داریم لذا انتظار داریم علمای جهان اسلام تلاش مضاعفی کنند.

وی با بیان این‌که «امروز نیازمند وحدت واقعی جهان اسلام هستیم» اظهار کرد: متاسفانه امروز شرایطی که بر جهان اسلام می‌گذرد، از یک بعد وضع خطرناکی به خود گرفته است و دقیقا ضد وحدت و دعوت و رسالت پیامبر (ص) به پیش می‌رود.

وی اختلاف نظر در میان انسان‌ها را یک موضوع طبیعی عنوان کرد و گفت: هر انسانی که با عقل و معلومات خود راهی را انتخاب می‌کند، اختلاف‌نظر در میان آنها یک امر طبیعی است و در معارف ما دستوری نسبت به اینکه اختلاف‌نظر را دفع کنیم، وجود ندارد، زیرا اختلاف‌نظر می‌تواند در مذاکرات و استدلال‌ها مفید باشد و اساسا اجتهاد مکمل خاتمیت در اسلام است.

هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: در اجتهاد همه یک جور نتیجه نمی‌گیرند و تفاوت‌هایی پیش می‌آید و این تفاوت‌ها مفید است. بنابراین از این جهت نباید خودمان را به گونه‌ای معرفی کنیم که می‌خواهیم اختلاف‌نظرها را برداریم. بنابراین از اختلاف‌نظر، اختلاف عقیده نیز پیش می‌آید و آن هم پذیرفته شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که «باید راهی آسان‌تر در نظر بگیریم و آن جلوگیری از نزاع و درگیری است» گفت: آنچه خطرناک است و شدت بیشتری یافته، تنازع، جنگ، خشونت و وارد کردن خسارت براساس اختلاف عقیده و نظر است که این بسیار مذموم و از موارد گناهان کبیره است.

وی تاکید کرد: باید همت‌مان را در این مقطع برای جلوگیری از نزاع‌های خونین که جهان اسلام به آن گرفتار شده به کار ببریم و راهی پیدا کنیم که جلوی وضع بسیار خطرناک را بگیرد، زیرا تبعات آن بسیار سنگین بوده و تعصبات را تشدید می‌کند و آثار تخریبی دارد و کم‌کم حالت جنون و دیوانه‌وار به خود گرفته است.

هاشمی‌رفسنجانی، اتفاقات، ترورها و عملیات‌های انتحاری صورت گرفته در نقاط مختلف جهان اسلام را نمونه‌ای از این وضعیت خطرناک عنوان کرد و گفت: این چه تفکری است که امروز شاهد آن هستیم در حالی که پیامبر ما پیامبر رحمت و دین ما دین اخوت و مهربانی است.

امروز در خاورمیانه و کشورهای عربی آنچه رخ می‌دهد اصلا تناسب با آنچه معارف اسلامی از ما خواسته‌اند، ندارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که «باید از این برنامه‌های وحدت‌بخش به سراغ جدی‌ترین مسائل برویم» اظهار کرد: علمای اسلام دور هم بنشینند و اینگونه مسائل را مطرح کنند و دولت‌های اسلامی وعده اجرا دهند و حمایت کنند تا شاید جلوی این خودسری‌های نادرست گرفته شود، زیرا آنچه امروز می‌بینیم مراتب تندی از نزاع است که فراتر از اهانت و تهمت زبانی رفته است که امروز در رسانه‌های مختلف آنها را مشاهده می‌کنیم و این تاسف‌بار است.

وی خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که امروز در عصر بیداری اسلامی و عصر انفجار اطلاعات، این مقوله‌ها به نام اسلام و عقاید دینی پخش می‌شود و بدون شک تاثیر منفی در افراد غیرمسلمان و آنهایی که از بیرون به اسلام نگاه می‌کنند، دارد. بنابراین وظیفه ما علماست که این مساله را روشن کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان این‌که «اگر دنیای اسلام تعلیمات محکم قرآن را رعایت می‌کرد، اکنون شاهد این وضعیت نبودیم» گفت: امت اسلامی یک چهارم همه ملت‌های دنیاست و 60 کشور مستقل به اضافه گروه‌ها و جمعیت‌های زیاد در کشورهای غیراسلامی دارد و شاید بهترین سرمایه‌های الهی در اختیار مسلمانان است. پس چنین امتی می‌تواند امروز بزرگترین قدرت دنیا باشد، اما متاسفانه وضع به گونه‌ای دیگر به پیش رفته است.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: متاسفانه امروز به جای اینکه از این سرمایه‌ها برای تحکیم قدرت جهان اسلام استفاده شود، شرایط به گونه‌ای پیش آمده که از آن دور شده‌ایم و بسیاری از امکانات یا خنثی مانده و یا در درگیری‌های بین خود امت تلف می‌شود و دشمنان ما را به جان هم انداخته‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من نمی‌دانم برای چه و سر چه چیزی شیعه و سنی با هم اختلاف پیدا می‌کنند. حال اینکه چه کسی اولین خلیفه بوده یا نبوده، هیچ سودی برای ما ندارد و نتیجه‌ای از آن نخواهیم گرفت. اینکه آنها چگونه وضو می‌گیرند و نماز می‌خوانند، منطق عقلانی برای تبدیل شدن به اختلاف ندارد و سندی از قرآن و سنت برای اینکه ما با هم اختلاف داشته باشیم وجود ندارد.

وی این اختلافات و نزاع‌ها را توطئه و تلاش دشمنان برای به جان هم انداختن مسلمانان ارزیابی کرد و گفت: اکنون حرکات اختلاف‌انگیز و نزاع هیچ وجه عقلانی، شرعی و دینی ندارد. امروز می‌شود در رسانه‌های مشترک بحث‌های مشترک را که انسان‌های عالم و متقی پشت آن است برای همه فرقه‌ها و مذاهب منتشر کرد و دولت‌ها می‌توانند از آن حمایت اجرایی کنند.

هاشمی‌رفسنجانی اظهار کرد: حداقل 95 درصد مسائل ما مشترک است و جزئیات فتوایی در هر مذهبی وجود دارد و این نباید منشاء اختلاف و تکفیر شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به جریان بیداری اسلامی و ابراز تاسف از اینکه این حرکت‌ها در کشورهای مختلف به انحراف کشیده شده است، گفت: دو سال پیش برای بیداری اسلامی خوشحال شدیم که مردم سرنوشت خود را از دست انحصارگرهای بین‌المللی نجات داده و مستقل زندگی می‌کنند و بسیار شیرین بود که مردم یک کشور با آرامش در خیابان‌ها جمع شده‌اند و استبداد و استکبار را برکنده‌اند اما چه شد دوباره این حرکت‌ها تبدیل به نزاع داخلی شد و مردم به جان همدیگر افتادند. متاسفانه وقتی از دور به این صحنه‌ها نگاه می‌کنیم، یک مقدار کارها ابلهانه است.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان این‌که «به هدر دادن منافع و مصالح یک امت گناه بسیار بزرگی است» تصریح کرد: اگر اعمال ما مطابق مبانی محکم اسلامی باشد، می‌توانیم تفکر خود را برای همه دنیا به عنوان نمونه و الگو نشان دهیم. همانطور که پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات خود برنامه عملیاتی در پیش گرفتند که ظرف 10 سال مدینه فاضله‌ای را ایجاد کردند و حال ما برعکس این سنت عمل می‌کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «نباید تنها به این کنفرانس‌ها و یک هفته وحدت اکتفا کنیم» افزود: باید کارهای بزرگی را توسط علمای طراز اول پیگیری کنیم که حرف آنها برای مردم حجت است تا مردم را طبق یک قانون عام اسلامی بین‌المللی راهنمایی کنیم و امیدواریم خداوند توفیق دهد از این راه نادرست برگردیم و تحقق امت واحده را هدف قرار دهیم.

انتهای پیام

کد N68122

وبگردی