آفتاب

80 هزار اوکراینی خواستار لغو قانون سرکوب شدند

80 هزار اوکراینی خواستار لغو قانون سرکوب شدند

تهران - ایرنا - بیش از 80 هزار تن از شهروندان اوکراین روز یکشنبه در میدان استقلال شهر کی یف، در اعتراض به قانونی که آنها ˈقانون سرکوبˈ می خوانند، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش نشریه فرانسوی لوپوئن، بر اساس این قانون، تظاهرات کنندگان در برخورداری از حقوق شهروندی متحمل محدودیت های بیشتری خواهند شد.

بنابراین گزارش، رهبران احزاب مخالف دولت ویکتور یانووویچ ، از شهروندان اوکراینی خواسته بودند در این تظاهرات شرکت کنند.

دولت اعلام کرد که از این پس برگزاری هر گونه تظاهرات تا هشتم مارس در کی یف ممنوع است.

پارلمان اوکراین روز پنجشنبه هفته گذشته علاوه بر لایحه بودجه، ده لایحه دیگر از جمله اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات نیز به تصویب رساند.

مخالفان که به علت تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری این کشور، در لغو توافق مهم با اتحادیه اروپا ، تقریبا دو ماه علیه دولت اعتراضات گسترده خیابانی برپا می کردند، این تصمیم پارلمان را نوعی « قدرت ربایی» توصیف کردند.

براساس قانون جدید که با 235 رأی 450 عضو پارلمان اوکراین به تصویب رسید، محاصره ساختمان های دولتی حداکثر تا پنج سال حبس درپی خواهد داشت.

این قانون همچنین روند تعقیب و مجازات نمایندگان پارلمان را تسهیل و آسان کرده است.

علاوه بر این طبق قانون جدید معترضانی که ماسک به چهره بزنند یا کلاه ایمنی بر سر بگذارند، جریمه شده یا یا بازداشت خواهند شد. پخش هرگونه تهمت و افترا در شبکه اینترنت نیز ممنوع بوده و افراد خاطی جریمه شده یا به حبس تأدیبی تا مدت یکسال محکوم خواهند شد.

جناح مخالف دولت اوکراین در پارلمان، تصویب این لوایح را تنها به نفع منافع دولت این کشور خوانده است.

مترجمام**1502**1552
کد N67900

وبگردی