آفتاب
نجابت در گفت‌وگو با ایسنا؛

نقد منصفانه سازنده است/نباید با منتقد برخورد قهری کرد

نقد منصفانه سازنده است/نباید با منتقد برخورد قهری کرد

یک عضو فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقد منصفانه سازنده است گفت که نباید با منتقد برخورد قهری شود چون سازنده نیست.

یک عضو فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقد منصفانه سازنده است گفت که نباید با منتقد برخورد قهری شود چون سازنده نیست.

حسین نجابت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: بدون تردید نقد و انتقاد سازنده است منوط به اینکه منصفانه بوده و منتقد از بیان آن قصد دیگری نداشته باشد بلکه هدفش شفاف‌سازی و پیشرفت امور باشد.

وی افزود: گاهی اوقات نقدها در جهت تضعیف و سیاه نمایی است که حتما باید جلوی آن گرفته شود ولی اگر مواضع منتقد شفاف باشد و نقد منصفانه بیان شود مطمئنا این نوع انتقادات باعث رشد سیستم می‌شود که بسیار سازنده است در مقابل اگر انتقادات در فضایی مبهمی انجام شود و مبتنی بر شایعات و اطلاعات غلطی مطرح گردد، مخرب است.

این نماینده اصول‌گرایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقد همچون بسیاری از موضوعات اجتماعی همچون آزادی،‌ آزادی بیان مسئله ظریفی است گفت: این موارد موضوعاتی خوبی است اما به شرط اینکه در آن قصد توطئه و سیاه نمایی وجود نداشته باشد.

نجابت ادامه داد: در حال حاضر نقادی‌های در کشور صورت می‌گیرد که قصد آن پیشبرد اهداف دیگری است مثلا انتقاد از شخصی و یا تایید او برای نقادی صورت نمی‌گیرد بلکه می‌خواهند مطالب دیگری در کشور جا انداخته شود باید مراقب این نوع نقادی‌ها بود.

وی با بیان اینکه مسوولان باید در حیطه قوانین نسبت به نقد سعه صدر داشته باشند گفت: دلیلی ندارد هر نقدی را بپذیریم باید قانون روشن باشد و کسی که نقادی می‌کند و منتقد با داشتن اطلاعات درست مطالبش را بیان کند در این شرایط مدیر به میزان وسعت سازمان تحت مدیریتش باید سعه صدر و تحمل‌پذیری داشته باشد.

این عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه برخورد قهری با منتقد مخرب است گفت: باید در حیطه قوانین و با سعه صدر انتقاد را اداره کرد مثلا دانشجویی که به نحوه تدریس استاد نقد می‌کند حق بیان اظهار نظر را دارد و باید درباره او سعه صدر داشت این مشمول انتقاد کارمند از مدیر ارشدش نیز می‌شود.

نجابت نیز ادامه داد: اکنون نقادی در کشور رها شده است این در حالی است که نقد حق افراد است اینکه نماینده‌ای صحبت کرده و یا انتقادی را مطرح می‌کند، قانون این اجازه به او داده است که حرف بزند بر این اساس می‌توان گفت برخوردهای قهری سازنده نیست.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: این موضوع نباید باعث رها کردن فضا شود چون تمامی منتقدان قصدشان بیان انتقاد مربوط به موضوع خاصی نیست بلکه هدفی پشت حرف‌هایشان و یا نوشته‌هایشان دارند باید آن را فهمید تا اگر قصد سویی وجود از آن جلوگیری کرد و این ربطی به سعه‌ وشرح صدر ندارد.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: ما در حوزه ‌های اجتماعی نارسایی‌های داریم اما مدیران ما نقدپذیر نیستند به همین دلیل باید فرهنگ نقدپذیری و افزایش آستانه تحمل در کشور افزایش یابد البته منوط به اینکه بالا بردن آستانه تحمل منتهی به رها کردن فضا نشود چون دراین صورت در قبل آزادی نقد، هر اقدامی که بخواهند انجام می‌دهند.

انتهای پیام

کد N67279

وبگردی