آفتاب
وزیر راه و شهرسازی:

برخی از مطالعات دولت فقر شهری را تشدید می‌کند

برخی از مطالعات دولت فقر شهری را تشدید می‌کند

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید قبول کنیم که هر شهری با مشکلاتی مواجه است که با عدم به‌ رسمیت شناختن آن‌ها مشکلی حل نمی‌شود و ما نمی‌توانیم از پذیرش واقعیات فرار کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- خراسان، عباس آخوندی در حاشیه نشست هم‌اندیشی با صاحب‌نظران و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های خراسان‌ رضوی که در تالار اجتماعات ساختمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که روند شهرنشینی در ایران به نحوی صورت می‌گیرد که متاسفانه برخی مطالعات دولت حتی تشدید کننده این فقر شهری و قطب‌بندی به محلات مختلف و کاهش حس تعلق و هویت شهری شده است.

وی ادامه داد: اگر با این دید نگاه کنیم شاید مجبور شویم در بسیاری از طرح‌های مطالعاتی که چه در کشور و چه در خراسان انجام شده، تجدید نظر و یا حداقل سازمان اجتماعی پشتیبان این طرح‌ها را بررسی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همواره این بحث مطرح می‌شود که میزان کامیابی طرح‌ها در چه حد است، اینکه طرح‌ها و برنامه‌ها چه میزان کامیابی و موفقیت دارند سئوالی است که به دولت، دانشگاه و جامعه حرفه‌ای مربوط می‌شود.

وزیر راه و شهر سازی عنوان کرد: ما دچار فرسودگی اجتماعی هستیم، باید بتوانیم از این ناهمگونی به یک حس تعلق و هویت شهروندی برسیم.

وضعیت مشهد به شدت نگران کننده است

آخوندی اظهارکرد: مشهد از جمله شهرهایی است که وضعیت آن در حال حاضر به‌شدت نگران کننده است، روند توسعه شهر با وجود مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی همچنان روندی نگران کننده بوده و متاسفانه هیچ نشانه‌ای از روند کنترل شده توسعه شهر وجود ندارد.

وی افزود: همچنین روند مهاجرت به مشهد رو به افزایش است که این امر تمرکز جمعیت در مشهد را افزایش می‌دهد، اگر این روند ادامه داشته باشد مسائل این شهر بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

وی افزود: قاعدتا شما در این شهر نمی‌توانید مدعی یک هویت شهری و حتی هویت محلی باشید زیرا با توجه به حجم و افزایش روند سریع مهاجرت به این شهر هویت شهری دچار خلل شده است.

آخوندی تاکید کرد: وضعیت آینده مشهد نگران کننده است و آن را باید در مجامع علمی به صورت بی‌پرده مورد بحث و بررسی قرار داد، شهروندان مشهدی هم باید مطلع باشند که در این شرایط و با بحران‌های اجتماعی، کمبود آب و کاهش کیفیت زندگی مشکلات بسیاری در آینده پیش می‌آید.

آخوندی خاطرنشان کرد: ۱۳ میلیون از ۲۲ میلیون حمل‌ونقل کشوری مربوط به محورهای مشهد است، و این میزان تقریبا ۵۰ درصد از حمل و نقل کشور است

کلانشهری مانند تهران باید تحت حاکمیت شهر تهران باشد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ریشه این مسائل به حاکمیت جغرافیایی در ایران برمی‌گردد، عنوان کرد: دوگانگی بین حاکمیت شهری و سیاسی ریشه اصلی این مطلب است، به اعتقاد من کلانشهری مانند تهران باید تحت حاکمیت شهر تهران باشد زیرا تعارض حاکمیتی برای شهرها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: نخستین مبنای استراتژی‌های توسعه شهری به رسمیت شناختن حق شهروندی است که مبتنی بر مشارکت شهروندان و قبول حقوق آنان است، بنابراین بحث عدالت شهری باید در مرکز بحث استراتژی‌های توسعه شهری باشد.

مجامع علمی درگیر مسائل واقعی استان باشند

آخوندی بیان کرد: اینکه تقریبا ۵۰ درصد حمل و نقل کشوری مربوط به محورهای مشهد مقدس است علاقه‌مندم مجامع علمی اهمیت این موضوع را فراموش نکنند و درگیر مسائل واقعی استان باشند.

وی با بیان اینکه جمعیت جدید شهر گلبهار تا سال گذشته رقمی حدود 10 هزار نفر بوده است خاطرنشان کرد: این رقم در حال حاضر حدود 30 هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود تا یک و نیم سال آینده به 200 هزار نفر برسد.

وی تصریح کرد: شهر بیش از آن‌که یک سازمان کاربری باشد یک سازمان اجتماعی است و سلول تشکیل‌دهنده آن شهروندانی هستند که بر اساس قانون اساسی اصل حاکمیت در اختیار آن‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایمنی جاده‌ها تنها به گستردگی باندهای جاده‌ها منتهی نمی‌شود و آن را باید در نحوه رانندگی، مسائل اجتماعی، جاده، علائم، استراحتگاه‌ها و مسائل کنترل جاده بررسی کرد.

انتهای پیام

کد N67238

وبگردی