آفتاب

میزان شرکت در همه پرسی قانون اساسی مصر6/38درصد اعلام شد

میزان شرکت در همه پرسی قانون اساسی مصر6/38درصد اعلام شد

تهران - ایرنا - رییس کمیته عالی انتخابات مصر با اشاره به حضور 38 درصدی واجدین شرایط رای در همه پرسی قانون اساسی جدید اعلام کرد: 1/98 درصد از شرکت کنندگان در این همه پرسی، به قانون اساسی جدید ˈآریˈ گفته اند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ˈنبیل صلیبˈ روز شنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی افزود: میزان شرکت کنندگان در این همه پرسی، 6/38 درصد بوده است.

قانون اساسی جدید نوعی بیعت با ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده محسوب می شود.

از مجموع 53 میلیون و 423 هزار و 485 نفر از واجدان شرایط رای، 19میلیون و 985 هزار و 698 نفر در انتخابات اخیر مصر شرکت کرده اند.

میزان حضور مردم در انتخابات قانون اساسی که در سال 2012 در زمان محمد مرسی رییس جمهوری برکنار شده مصر برگزار گردید، حدود 33 درصد بود.

در جریان برگزاری همه پرسی قانون اساسی مصر در پی درگیری هایی که در این کشور رخ داد 9 نفر کشته شدند و پلیس دست کم 79 نفر را در جریان اعتراض هواداران محمد مرسی رییس جمهوری مورد حمایت اخوان المسلمین را دستگیر کرد.

از سوی دیگر وزارت کشور مصر نیر از بازداشت 444 نفر به اتهام اخلال و کارشکنی در روند انتخابات طی 2 روز رای گیری خبر داد.

همه پرسی قانون اساسی در حالی است که ژنرال السیسی وزیر دفاع، محمد مرسی رییس جمهوری منتخب را در سوم ژوئیه سال 2013 (12 تیر) در پی اعتراض های گسترده به سیاست های وی از قدرت خلع کرد.

با این حال گروه های حقوق بشری گفته اند که فعالیت مخالفان پیش نویس قانون اساسی، سرکوب شده است.

در پیش نویس قانون اساسی جدید، برخی از مظاهر اسلامی که در قانون اساسی یک سال پیش در دوران حکومت مرسی به تصویب رسید، حذف شده است.

از سوی دیگر به موجب قانون اساسی جدید نهادهای حکومتی که مقابل محمد مرسی ایستادگی کردند از جمله ارتش و پلیس و قوه قضائیه، تقویت خواهند شد.

**مترجمام**1480** 1597
کد N66887

وبگردی