آفتاب

رییس کتابخانه ملی رم : نظامی گنجوی ، شاعر ایرانی میراث بشریت است

رییس کتابخانه ملی رم : نظامی گنجوی ، شاعر ایرانی میراث بشریت است

رم - ایرنا - پروفسور ˈ آوالونه ˈ رئیس کتابخانه ملی شهر رم در نشستی تحت عنوان ˈ عصری با حکیم نظامی گنجوی ˈ این شاعر ایرانی قرن ششم هجری را یک میراث بشریت خواند.

به گزارش ایرنا ، در نشستی که در محل کتابخانه ملی شهر رم با عنوان عصری با حکیم نظامی گنجوی و با همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، پروفسور آوالونه گفت: این شاعر بزرگ فقط به ایران تعلق ندارد بلکه یک میراث بشری همانند ˈ دانته ˈ و یا ˈ شکسپیر ˈ است و مهارت او در انتقال معرفت و عرفان بی نظیر است.

رئیس کتابخانه ملی شهر رم ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این سمینار گفت : پس از مطالعه کتاب هفت پیکر ، تنها اثر موجود از حکیم نظامی گنجوی در میان هفت میلیون جلد کتاب موجود در این کتابخانه، بلافاصله به ارزش والای شخصیت این شاعر ایرانی پی بردم .

در این نشست فرهنگی که با استقبال گرم ایتالیایی ها و ایرانیان مقیم رم برگزار شد، همچنین پروفسور ˈ اورساتیˈ رئیس و استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رم ، دکتر پورمرجان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و آقای وارطانیان آرشیتکت ارمنی ایرانی مقیم رم سخنانی را در باره حکیم نظامی گنجوی ایراد کردند.

پروفسور اورساتی استاد و رئیس بخش زبان فارسی دانشگاه رم گفت : اخیرا کشور آذربایجان با همکاری شهرداری رم اقدام به نصب مجسمه نظامی گنجوی در پارکی در مرکز شهر نموده و وی را به عنوان شاعر آذربایجانی معرفی کرده است.من به عنوان نماینده اساتیدزبان فارسی در دانشگاههای ایتالیا با ارسال نامه ای اعتراض خودرا نسبت به این اقدام نادرست اعلام کردم.

وی افزود: تمام منطقه آذربایجان و قفقاز تا حدود یک قرن پیش متعلق به ایران بودند و گنجه هم در داخل ایران بود بنابراین ادعای آذربایجان مبنی بر آذری بودن گنجوی نادرست است.

اورساتی همچنین به معرفی سایر آثار حکیم نظامی گنجوی مانند مخزن الاسرار ، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اقبال نامه به حضار پرداخت و افزود: این آثار به زبان ایتالیایی ترجمه و چاپ شده اند و در حال حاضر به جز هفت پیکر و لیلی و مجنون بقیه نایاب هستند. همچنین کتاب شرفنامه در حال ترجمه است

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز دراین نشست گفت: شاعر پرآوازه قرن دوازدهم ایران زمین حکیم نظامی گنجوی با آثاری همچون مخزن الاسرار ، هفت پیکر ، لیلی و مجنون ، خسرو شیرین و اقبالنامه و شرفنامه بیش از 28 هزار بیت از اشعار عرفانی ، اخلاقی و اجتماعی برای بشریت به یادگار گذاشته است که در احیا و زنده نگهداشتن فرهنگ و ادب ایرانی جایگاه خاصی دارد.

پورمرجان افزود : گنجوی در وطن پرستی و عشق به ایران در بین شاعران کلاسیک ایرانی زبانزد است. وی هرگز شعری به غیر از فارسی نسرود و همواره در عشق ایران می سوخت و آنچنان بر گفته خود تسلط داشت و خود را وامدار خلف خود نمی دانست.

آقای وارطانیان آرشیتکت ارمنی ایرانی مقیم رم نیز در این جلسه با محکوم کردن ادعای آذربایجان مبنی بر آذری دانستن حکیم نظامی گنجوی از مقامات ایرانی خواست تا با برگزاری چنین جلساتی از سرقت فرهنگی ایران نه تنها در ایتالیا بلکه در دنیا جلوگیری شود .

وی همچنین گفت: اقدام آذربایجان به دلیل عدم برخورد ایران باعث شد که بازی چوگان هم در یونسکو به نام آذربایجان ثبت شود.

وارطانیان افزود: آذربایجان همچنین در محل مقبره گنجوی اشعار او را که به زبان فارسی نوشته شده بود با ترجمه آذری عوض کرد.

حکیم نظامی گنجوی شاعر و داستان سرای ایرانی تبار و پارسی گوی قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی) او از ارکان شعرفارسی است .

وی چنان در تخیل و دقت در وصف مناظر و توصیف طبیعت و اشخاص و استفاده از تشبیهات و استعارات چیره داشت که توانست سبک و روش خاصی را در ادبیات فارسی ابداع و خود را در اشعار تمثیلی و غنائی زبانزد کند.

بکارگیری مفاهیم عقلی ، عرفانی و فقهی توسط نظامی گنجوی اشعار وی را پر رمز و راز کرده و همواره از این شاعر گرانمایه به عنوان حکیم و اندیشه ور نام برده می شود که در قصه هایش اندیشه های عمیقی نهفته و مثنوی های وی مملو از رازهای عرفانی و عاشقانه است .

این شاعر فرزانه ایرانی با الهام از اندیشه های پیش از اسلام و پس از اسلام موجب نوعی وحدت در حوزه تمدنی ایران زمین شده است .

اروپام ** 2171/1547
کد N66805

وبگردی