آفتاب

حمایت آمریکا از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

حمایت آمریکا از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

آنکارا - ایرنا - ˈ فرانسیس ریکاردونه ˈ سفیر آمریکا در آنکارا در دیدار با ˈ مولوت چاووش اوغلو ˈ وزیر جدید اتحادیه اروپا ترکیه از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا حمایت کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی ترکیه، سفیر آمریکا در ترکیه در این دیدار گفت : واشنگتن بر این باور است که ترکیه به اتحادیه اروپا ملحق خواهد شد و این کشور از عضویت ترکیه حمایت به عمل می آورد.

چاووش اوغلو نیز در این دیدار از آمریکا به عنوان متحد و شریک این کشور نام برد و گفت : ما معتقدیم که آمریکا و دوستانمان در این کشور از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت به عمل آورده و می آورند.

وزیر اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه با این اتحادیه افزود: در این دیدار در خصوص افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور و مشارکت در طرح احداث خط انتقال نفت ترانس آتلانتیک نیز تبادل نظر شد.

مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شده است .

خواسته های اتحادیه اروپا از آنکارا درباره انجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی کشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان در مورد عمق آبهای ساحلی دریای اژه از یک سو و تناقض های فرهنگی این کشور مسلمان، مانع همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا در طول سالهای اخیر شده است.

به رغم گذشت 8 سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

از سوم اکتبر سال 2005 که مذاکرات نهایی برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا آغاز شد، تاکنون بحث در 13 سرفصل از سرفصل های سی و پنج گانه آغاز شده و تنها در یک مورد به نتیجه رسیده اند.

بر اساس این گزارش ، به نظر می رسد مشکل ترین نقطه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را باید در بحران قبرس جست وجو کرد.

انگلیس و آمریکا همواره از عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده اند و این امر سبب بروز شک و شبهه در فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور مهم اتحادیه اروپا شده است.

خاورم ** 230 **1010
کد N66582

وبگردی