آفتاب

سازمان ملل : برای ثبات در کشور مالی به حمایت های بین المللی نیاز داریم

سازمان ملل : برای ثبات در کشور مالی به حمایت های بین المللی نیاز داریم

نیویورک، ایرنا - نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در کشور مالی اظهار داشت برای حل بحران و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور به حمایت ها و کمک های بین المللی بیشتری نیاز داریم تا مردم مالی را از این همه رنج و مشقت نجات دهیم.

به گزارش ایرنا، ˈ ترنت کندرزˈ که از سوی شورای امنیت سازمان ملل سرپرستی کمیته بین المللی ثبات در کشورمالی را هم بر عهده دارد، تاکید کرد به رغم پیشرفت های اندکی در مذاکرات صلح و برقراری امنیت در مالی به دست آمده اما درگیریهای اخیر بین گروههای شورشی و نیروهای دولتی نگران کننده است.

در ماه ژانویه سال گذشته با شدت گرفتن درگیریها بین نیروهای دولتی و گروه شورشی طوارق، نیروهای نظامی فرانسه وارد این کشور شدند و نیروهای مخالف را مجبور به عقب نشینی از مناطق اشغال شده کردند.

در ماه آوریل همین سال شورای امنیت سازمان ملل متحد کمیته ای بنام کمیته مشترک بین المللی ثبات را مامور نظارت بر تحولات و کمک به برقراری ثبات در کشور مالی کرد و همزمان نیروهای فرانسوی نیز خاک این کشور را ترک کردند.

با خروج نیروهای فرانسوی در ماه می همان سال دولت مالی پیمان صلحی را با شورشیان طوارق به امضا رساند و مقدمات برگزاری انتخابات تازه ای را در این کشور فراهم نمود.

در انتخابات ریاست جمهوری مالی که در ماه اوت برگزار شد ابراهیم بوباکار کیتا به ریاست جمهوری این کشور رسید اما در ماه سپتامبر بار دیگر در گیریها میان نیروهای دولتی و شورشیان طوارق از سر گرفته شد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور مالی به مشکلات نهادهای سازمان ملل برای ایجاد صلح و آرامش در این کشور اشاره کرد و گفت : در زمان حاضر پنج هزار و 400 نیروی صلح بانی به برقراری نظم و امنیت در این کشور کمک می کنند.

وی با توجه به شکنندگی امنیت در مالی خواستار اعزام نیروهای صلح بانی بیشتری به این کشور شد.

کندرز افزود : بیش از پنج هزار نفر از شهروندان مالی در داخل و یا خارج از این کشور آواره شده اند و 800 هزار نفر از مردم آن به کمک های ضروری نیازمند هستند.

اروپام 2253 **1908
کد N66299

وبگردی