آفتاب

مقام روس: قیامها در کشورهای عربی 800 میلیارد دلار خسارت وارد کرد

مقام روس: قیامها در کشورهای عربی 800 میلیارد دلار خسارت وارد کرد

مسکو- ایرنا- میخاییل مارگلوف رییس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون و نماینده رییس جمهوری روسیه در کشورهای آفریقایی گفت: انقلاب و قیامها در کشورهای عربی سه سال اخیر حدود 800 میلیارد دلار به اقتصاد آنها خسارت وارد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی ˈصدای روسیهˈ، مارگلوف روز شنبه گفت: بهار عربی (قیام ها در کشورهای عربی) تحولات دمکراتیک مورد انتظار را در کشورهای شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه به بار نیاورد.

وی افزود: رویدادها و اعتراضات در کشورهای عربی همچون مصر، لیبی، بحرین و اردن منجر به تحولات دمکراتیک نشد و در اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه تلاش ها در این زمینه نتیجه مطلوب نداده است.

وی با بیان این که در بسیاری از کشورهای منطقه دمکراسی برقرار نشده است، اظهار داشت: اوضاع اقتصادی و اجتماعی نابسامان کشورهای خاورمیانه عربی باعث نامیدی ملت های منطقه شده است.

مارگلوف گفت: اقتصاد کشورهای منطقه خاورمیانه در جریان بهار عربی 800 میلیارد دلار متضرر شده است. البته این واقعیت را باید پذیرفت که پیش از این رویدادها هم اقتصاد کشورهای منطقه شکوفا نبود و به همین دلیل حکومت های جدید موفق به مهار مشکلات اقتصادی کشورهای خود نشدند.

نماینده رییس جمهوری روسیه در آفریقا از تبعات دیگر قیام ها در کشورهای عربی به تشدید اختلافات در کشورهای منطقه اشاره کرد که رژیم های دیکتاتوری حاکم بر این کشورها توانسته بودند با سرکوب آن را خاموش کنند.

وی مدعی شد که رقابت های ژئوپلیتیکی بین کشورهای بزرگ منطقه خاورمیانه برای داشتن موقعیت برتر تشدید شده است.

مارگلوف گفت: سوریه کانون این رقابت ها شده است.

وی همچنین بر این باور است که اوضاع کشورهای منطقه خاورمیانه عربی و شمال آفریقا ثبات خواهد یافت زیرا حکومت های جدید این کشورها مجبور به تحقق وعده هایی هستند که در جریان قیام های سه سال اخیر داده شده است.

اروپام/2242**518**1337
کد N66210

وبگردی