آفتاب

وزیر امور خارجه سنگال: اقدام نظامی راه حل بحران سوریه نیست

وزیر امور خارجه سنگال: اقدام نظامی راه حل بحران سوریه نیست

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه سنگال ضمن حمایت از مواضع ایران در مورد لزوم توسل به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه، گفت: اقدامات نظامی نمی تواند صلح و ثبات را در این کشور برقرار کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «مانکور اندیای» که برای رایزنی در مورد از سرگیری روابط تهران - داکار به ایران سفر کرده است، امروز (شنبه) در نشست خبری با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت: راه حل نظامی به هیچ وجه نمی تواند ثبات و آرامش را به سوریه بازگرداند.

وی در مورد بحران سوریه و چگونگی پایان این بحران، گفت: با وزیر امور خارجه ایران در خصوص لزوم استفاده از راه حل سیاسی برای حل مشکل سوریه موافق هستیم؛ ما از نشست ژنو 1 و 2 به منظور یافتن راه حلی مبتنی بر مذاکره حمایت می کنیم.

اندیای همچنین به پیگیری تحولات خاورمیانه و مساله فلسطین توسط کشورش اشاره کرد و گفت: همه تلاش خود را در سازمان ملل و جنبش غیرمتعهدها برای به نتیجه رسیدن گفت و گوهای صلح و تحقق آرمان های فلسطینیان به کار می بندیم.



*** تاکید ظریف بر اهمیت سنگال در جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی

ظریف نیز در نشست خبری با اشاره به عضویت سنگال در سازمان همکاری های اسلامی و جنبش عدم تعهد، گفت: سنگال یکی از کشورهای موثر و بسیار تاثیرگذار در قاره آفریقاست که اعتبار و برجستگی خاصی در جامعه بین المللی به عنوان کشوری دموکراتیک در غرب آفریقا برخوردار است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ویژه سنگال برای ایران گفت: بسیار خوشحال هستیم که روابط جمهوری اسلامی ایران و سنگال بعد از دوره ای، مجدد از سر گرفته می شود.

وزیر امور خارجه ایران افزود: سفر وزیر امور خارجه سنگال به تهران زمینه را برای بررسی امکان گسترش روابط دو کشور در حوزه های سیاسی اقتصادی، امنیتی و بین الملل فراهم کرده است. دو کشور در حوزه های مختلف مواضع مشترک دارند؛ از جمله اینکه سنگال از حامیان دیرین حقوق مردم فلسطین در سطح بین الملل است. در سازمان ملل متحد نقش رهبری تلاش ها برای پیگیری و حمایت از حقوق مردم فلسطین را بر عهده دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی به نقش مهم سنگال در سازمان همکاری های اسلامی و جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: امکان گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و دانشگاهی، همکاری های توسعه ای و بین المللی، با سنگال بسیار فراوان است. حضور شرکت های ایرانی از صنایع خودرو، تا ساخت و ساز مسکن قابل توجه است که امیدواریم این همکاری ها گسترش پیدا کند؛ گفت و گوهای مفیدی در این زمینه داشته ایم.



*** بازگشایی سفارت خانه ها، برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور

وی با اظهار امیدواری در مورد اعزام سفیر از داکار به تهران در آینده نزدیک، تصریح کرد: گفت و گوها با مقامات سنگال می تواند به گسترش روابط کمک کند.

وی همچنین تاکید کرد که در آینده نزدیک اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور را در داکار برگزار می کنیم که زمینه خوبی برای گسترش روابط دو کشور خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره بازگشایی مجدد سفارت سنگال در تهران نیز اظهار امیدواری کرد هر چه سریع تر سفیر سنگال در ایران مشخص شده و سفارت این کشور بازگشایی شود.



*** اتفاق نظر ایران و سنگال در بسیاری از مسائل بین المللی

مانکور اندیای وزیر خارجه سنگال نیز اظهار داشت: حضور در ایران و دیدار با وزیر امور خارجه ایران برای برقراری روابط با این کشور مهم است.

وی افزود: ایران و سنگال در بسیاری از زمینه ها از جمله مساله فلسطین اتفاق نظر دارند. وی سنگال را از حامیان آرمان های مردم فلسطین و حق حاکمیت آنان دانست و تاکید کرد: سنگال همکاری های تنگاتنگی با سازمان ملل متحد در این زمینه خواهد داشت.

وزیر خارجه سنگال با اظهار امیدواری در مورد گسترش بیش از پیش روابط تهران داکار در همه زمینه ها، گفت: هیاتی برای تحقق این امر به تهران آمده است.

مانکور اندیای با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: سنگال از توافق به دست آمده درزمینه هسته ای بین ایران و کشورهای غربی خرسند است و ایران را برای ادامه مسیر برای رسیدن به توافق نهایی تشویق و ترغیب می کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد چشم انداز روابط ایران و سنگال یادآور شد: روابط دو کشور بین سال های 2011 تا 2013 به دلایلی قطع شده بود؛ اما پیش از آن زمینه های همکاری دو کشور در مسائل مختلف فراهم بود؛ از جمله ایران در زمینه انرژی، آمایش سرزمینی و ساخت خودرو با سنگال همکاری کرد. همچنین ایران در بیشتر نمایشگاه های داکار حضور فعال داشت.

بنابراین امکان و زمینه فراوان برای همکاری دو کشور وجود دارد و امیدواریم برگزاری هرچه سریع تر کمیسیون مشترک دو کشور به ارتقای همکاری ها بیانجامد.

وی سازمان ملل متحد را مهم ترین نهاد برای ایجاد صلح در خاورمیانه دانست و گفت: امیدواریم همه طرف های درگیری در مصر به این نتیجه برسند که این کشور به آرامش نیاز دارد و انتخابات اخیر بهترین راه حل برای استقرار آرامش در این کشور است.

سیام**9157**9173**1535
کد N66195

وبگردی