آفتاب
اختصاصی

علمای شیعه لبنان:چشم ها برای تقویت وحدت مسلمانان به تهران دوخته شده است

علمای شیعه لبنان:چشم ها برای تقویت وحدت مسلمانان به تهران دوخته شده است

بیروت - ایرنا – 4 تن از علمای شیعه لبنان تاکید کردند که با توجه به اوضاع خطرناک و اسف بار بیشتر کشورهای اسلامی ناشی از جنایات گروه های تکفیری تروریستی ، اکنون چشم ها به کنفرانس وحدت اسلامی در تهران دوخته شده است.

علمای شیعه لبنان در گفت وگوهای جداگانه با ایرنا، خاطرنشان کردند: حضرت امام خمینی (ره) همواره نسبت به خطر اندیشه های تکفیری که بر طبل تفرقه و دودستگی و نزاع شیعه و سنی می کوبد، هشدار داده و خواستار وحدت و همبستگی مسلمانان بودند.



** رهنمودهای امام خمینی(ره) نسخه ریشه کنی اندیشه تکفیری

شیخ «عفیف نابلسی » ازعلمای برجسته شیعه و خطیب نماز جمعه شهر صیدا در جنوب لبنان با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی(ره) درمورد خطر گروه های تکفیری گفت: امام خمینی(ره) از اولین مراجع و علمایی بودند که در باره خطر گروه های تکفیری در منطقه برای ایجاد تفرقه و دوستگی به نفع نیروهای استعماری و استکبار جهانی هشدار داده و بر ضروت ایجاد وحدت اسلامی در همه عرصه ها به عنوان یکی از پایه های قدرت و استحکام مسلمانان تاکید کرده اند.

وی با بیان اینکه« امام خمینی(ره) مسلمانان را به ضرورت دوری از تفرقه، نقاط مورد اختلاف و سخنان تحریک آمیز و توسل به اسلام فرا می خواندند»، بر ضرورت هوشیاری و بیداری مسلمانان در برابر نقشه دشمنان اسلام برای برپایی نظام ها و دولت های غیر اسلامی و دور از شان اسلام در منطقه تاکید کرد.

شیخ نابلسی افزود: دشمنان با توسل به حیله، نیرنگ و منحرف کردن افکارعمومی و نیز ایجاد احتلاف میان مسلمانان به دنبال تحقق اهداف خود و برپایی نطام های غیر اسلامی در منطقه هستند ولی مسلمانان باید با وحدت خود مانع از تحقق این توطئه های شوند.

خطیب جمعه صیدا با اشاره به جنایت های گروه های تکفیری در منطقه بویژه در کشورهای سوریه، عراق و لبنان خاطرنشان کرد: ما شاهد، اثرات و پیامدهای وخیم جنایت های گروه های تکفیری در جسم و جان امت هستیم گروه هایی که همچنان با عملیات های انتحاری به قتل وکشتار مردم در کوچه و خیابان های شهرها ادامه می دهند.

این عالم برجسته جنوب لبنان تصریح کرد: جنایت های گروه های تکفیری در منطقه نشان می دهد که آنها به طور کلی فاقد معیارهای اخلاق، ارزش و حس مسئولیت هستند.

وی در باره نقش علمای اسلام در رویارویی با گروه های تکفیری گفت: امام خمینی(ره) به نقش علما و مراجع اسلام و تبلیغ و ارشاد آنها در راستای ترسیم مسیر امت ، تهذیب اخلاق و زدودن هرگونه شائبه و تردید که منجر به بروز بسیاری از نابسامانی ها و آفت ها در پیکر امت اسلامی شده است اهتمام زیادی داشتند.

شیخ نابلسی با اشاره به نقش مهم علما و مراجع در هدایت و توجیه سیاست های عمومی منطقه تصریح کرد: علما نقش مهمی در ایجاد وحدت اسلامی و همسبتگی میان مسلمانان درمنطقه برعهده دارند.

خطیب جمعه صیدا با انتقاد از فتاوی برخی از علمای جاهل و ساده اندیش در قتل و کشتار مسلمانان اظهارداشت: این دسته از علما عقل وخرد خود را از دست داده اند و با صدور اینگونه فتاوی از جنایت های تروریستی گروه های تفکیری و قتل و کشتار مسلمانان و خوردن اجساد آنها حمایت می کنند.

این روحانی برجسته لبنانی ضمن تجلیل از صبر و تلاش علمای اسلام برای حفظ اسلام گفت: با وجود همه مشکلات فراروی منطقه، صبر و تلاش علمای اسلام سرانجام جهان اسلام را به مسیر اصلی پاکی و درستی خود باز خواهد گرداند.



** اسلام دین محبت و مهربانی

شیخ «علی طه» از روحانیون برجسته شیعی و نماینده سابق مجلس لبنان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بعلبک اظهار داشت: اصل در اسلام و تمامی دیگر ادیان آسمانی وحدت، محبت، اخلاق، دوستی و برادری است و هر آنچه که از انسان سر زده و متناقض با این ارزش ها باشد، نشانگر جهل نسبت به اسلام است.

وی با اشاره به اینکه قرآن با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز شده که نشانگر مهربانی و محبت خداوند است، گفت: مهربانی خداوند تمام مخلوقات را در بر گرفته و اینجاست که باید پرسید کسانی که خود را مسلمان دانسته و با سر کشته شدگان مانند کودک بازی و همچون توپ از آن استفاده می کنند، با حقیقت رسالت حضرت محمد (ص) چه میانه ای دارند؟

شیخ طه با بیان اینکه پیام قرآن و رسالت پیامبر اکرم (ص) با این اقدامات در تعارض شدید است، افزود: قرآن به ما دستور داده که به یتیم، فقیر و مظلوم رسیدگی کنیم و رسول خدا (ص) که رسول رحمت است پس از فتح مکه اعلام داشت که امروز، روز مهربانی است و این پیامبری است که ما و تمام بشریت او را می شناسیم.

این روحانی شیعه خطاب به علما و سرکردگان گروهک های تکفیری و تروریستی گفت: آیا شما گمان می کنید بر حق بوده و خداوند و رسول الله (ص) و اصحاب وی از شما راضی هستند در حالی که اقدامات شما هیچگونه سنخیتی با فرامین آنها ندارد؟

وی با بیان اینکه اندیشه تکفیری چیزی جز خرابی، کشتار، آواره ساختن مردم و قطع کردن سر در پی نداشته است، خاطرنشان کرد: این گروه های تکفیری هیچ اقدامی جز توهین به خدا، پیامبر (ص) و اسلام و مومنین نکرده اند و مسلما به هیچگونه از اهدافی که دارند نخواهند رسید.

این روحانی برجسته لبنانی ، این جماعت های تروریستی را در دنیا و آخرت زیان کار دانست و تصریح کرد: خداوند مکر و کید آنها را به خودشان باز خواهد گرداند و می بینیم که هم اکنون گروه های تروریستی به جان یکدیگر افتاده و روز به روز همدیگر را می کشند و این سرنوشت جنایتکاران و وحشیان است.

شیخ علی طه با بیان اینکه این گروه ها مستقیما در راه شیطان و نه اسلام گام بر می دارند، گفت: شیطان بر آنها مستولی شده و امیدواریم که پیش از آنکه ملعون در دنیا و آخرت باشند، از راه خود پشیمان شده و توبه کنند.

وی با تاکید بر اینکه دشمن اصلی و اساسی امت اسلام رژیم صهیونیستی است، افزود: در جهان اسلام کنونی، ایران، حزب الله و مقاومت اسلامی در مسیری درست، یعنی در مسیر مقابله با اسراییل به عنوان دشمن اصلی گام برمی دارند و بر همه لازم است که از این رویکرد حمایت کنند.

شیخ طه خاطرنشان کرد: مسیر مقاومت، مسیری مداوم و برای گرامی داشتن نام خداوند بوده و این امر شریف ترین مساله در جهان کنونی و در شرایط سخت فعلی است.



** ایران منادی وحدت مسلمانان

شیخ «خلیل شقیر» از دیگر روحانیون برجسته لبنان با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت مسلمانان گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه دستیابی به وحدت در جهان اسلام نقشی محوری و اصلی دارد.

مفتی شیعه مناطق زحله و بقاع در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در شرق لبنان، با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت اسلامی،اظهارداشت: باید از کسانی که قصد دارند حقیقت و جوهر اسلام را که رسول اکرم (ص) با رسالت خود برای بشریت به ارمغان آورده مخدوش کنند، بر حذر بود.

وی این افراد را جاهلانی خواند که با خدا، انبیاء الهی (ع) و کتاب های آسمانی دشمنی دارند و افزود: این افراد طی مدت اخیر به صحنه نیامده، بلکه اینگونه تفکر در طول تاریخ و در اماکنی که در آنها انبیا و اولیای صالح، ائمه و مؤمنین حضور داشته اند، موجود بوده اند و به اقداماتی خلاف آیین اسلام دست می زده اند.

شیخ شقیر با اشاره به اعمال جنایتکارانه ، تروریستی و وحشیانه گروه های تکفیری که خود را وابسته به اسلام می دانند، تصریح کرد: اسلام به شکل کامل از لوث وجود چنین افکاری پاک بوده و حتی در عصر جاهلیت نیز ما شاهد چنین جنایاتی نبوده ایم و اینگونه اقدامات نه تنها با اسلام اصیل و فرامین پیامبر اکرم (ص)، بلکه با تمامی سنت ها، عرف و قوانین بین الملل و قوانین جنگ نیز مغایرت دارد.

مفتی شیعه مناطق زحله و بقاع لبنان با ستودن ابتکارعمل حضرت امام خمینی (ره) در اعلام هفته وحدت اسلامی، اظهار داشت: روزهای 12 تا 17 ربیع الاول که به عنوان هفته وحدت اسلامی معرفی شده، بخاطر ولادت با برکت حضرت محمد (ص) ایامی مبارک برای تمام مسلمانان جهان به شمار می رود.

این روحانی برجسته لبنانی با تاکید براینکه در شرایط کنونی نیازمند ابتکار عمل های مختلفی به منظور تمسک هرچه بیشتر به اسلام و فرامین حضرت رسول اکرم (ص) هستیم، گفت: این تمسک تنها نباید شکلی و ظاهری باشد، چرا که بسیاری از مردم در امور خود و در خصوص مسایل پیرامونی سرگردان مانده اند و در نتیجه نیازمند شناختن جوهره حقیقی اسلام هستند.

شیخ شقیر با تاکید بر اهمیت نقش علمای اسلامی در شناساندن این جوهره اصیل به مردم، خاطرنشان کرد: نقشی که همه اکنون جمهوری اسلامی ایران در زمینه وحدت اسلامی بر عهده گرفته، نقشی محوری و جلودار بوده و این کشور با وجود چالش ها و دشمنی های جاهلان و توطئه گران به این نقش پیشرو خود به خوبی عمل می کند.



** وحدت مسلمانان ، عنصر اصلی مقابله با اندیشه تکفیری

شیخ «علی دعموش» روحانی شیعه لبنانی و مسئول روابط خارجی حزب الله اظهارداشت : وحدت مسلمانان درعصر حاضر، عنصر اساسی مقابله با جریان ها و اندیشه های تکفیری است.

وی اندیشه تکفیری را مهمترین خطر برای امت اسلام و جهان عرب دانست و افزود: انفجارهایی را که در مناطق مختلف لبنان شاهد هستیم، اعلام جنگ گروه های تکفیری علیه مردم و علیه لبنان بوده و جالب اینجاست که این گروه ها ادعای اسلام و وابستگی به اندیشه رسول اکرم (ص) را نیز دارند.

شیخ دعموش با تاکید بر اینکه انفجارهایی که در لبنان، سوریه، مصر، لیبی، پاکستان و یمن و دیگر مناطق رخ می دهد سر سوزنی با عقل و دین سازگاری ندارد، خاطرنشان کرد: این اقدامات در راستای مخدوش کردن چهره اسلام و اهانت به پیامبر اکرم (ص) است تا بدین شکل مفهوم اسلامی و قرآنی جهاد زشت جلوه داده شود.

مسئول روابط خارجی حزب الله با بیان اینکه لبنان با اینگونه جنایات نه تنها میدان فعالیت تروریست ها شده بلکه به تولید و ارسال عناصر تروریست و انتحاری تبدیل شده است، اظهار داشت: نباید تنها به این عناصر انتحاری توجه کرد که سبب کشته شدن انسان های بیگناه می شود؛ بلکه باید بیشتر به دنبال آنهایی بود که اقدام به حمایت و تحریک این افراد می کنند.

این روحانی لبنانی حامیان این جریان های تروریستی را مسئول مستقیم جنایات انجام شده دانست و گفت: وظیفه و واجب شرعی همه ما مسلمانان و مسیحیان منطقه است که با تمامی وسایل موجود و با اندیشه و فرهنگ و فکر به مقابله با این پدیده خطرناک بپردازیم؛ چرا که این تهدید تنها یک مذهب و دین و مقدسات آنها را هدف قرار نمی دهد.

وی ابتکار عمل حضرت امام خمینی (ره) در اعلام هفته وحدت اسلامی را بسیار در نزدیک شدن دیدگاه های مذاهب اسلامی مؤثر دانست و افزود: در شرایط کنونی مسلمانان بیش از هر چیز دیگری نیازمند وحدت هستند، بویژه اینکه تحولات گسترده ای در منطقه در حال رخ دادن است.

شیخ دعموش کشتن و سر بریدن انسان ها به نام پیامبر اکرم (ص) و به نام اسلام را زشت ترین جنایت در حق این دین محبت دانست و تاکید کرد: همه باید در خصوص این تهدیدها هوشیار باشیم و در این رابطه علما بیش از دیگران نقش و وظیفه دارند.

وی با اشاره به اینکه اگر برخی از علما و کشورهای اسلامی بر اولویت نزاع با رژیم صهیونیستی تاکید کرده بودند به این مرحله نمی رسیدیم، خاطرنشان کرد: بی مسئولیتی در مقابل این وظیفه اصلی بود که ما را با چالش های کنونی در خصوص گروه های تکفیری روبه رو کرده است.

مسئول روابط خارجی حزب الله تاکید کرد: به کسانی که می خواهند ما را از معادله مقابله با دشمن صهیونیستی دور کنند، می گوییم که سر سوزنی از مساله فلسطین و مقدسات اسلامی کوتاه نخواهیم آمد.

خاورم**2024 ** 2023** 1324
کد N66178

وبگردی