آفتاب
/بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی/

علمای اسلام خطر تکفیر را جدی بگیرند

علمای اسلام خطر تکفیر را جدی بگیرند

سخنرانان در کمیسیون وحدت امت اسلامی، چالش‌ها و موانع آن، مهمترین خطر و چالش پیش روی امت اسلامی و وحدت جهان اسلام را جریان تکفیری و افراطی دانستند.

سخنرانان در کمیسیون وحدت امت اسلامی، چالش‌ها و موانع آن، مهمترین خطر و چالش پیش روی امت اسلامی و وحدت جهان اسلام را جریان تکفیری و افراطی دانستند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صبح امروز شنبه در دومین روز برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اندیشمندان و متفکران و علمای جهان اسلام در کمیسیون "وحدت امت اسلامی حول محور قرآن کریم" چالش‌ها و موانع پیش روی وحدت و جهان اسلام را بررسی کردند.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سید صدرالدین قبانچی، امام جمعه‌ی نجف اشرف با اشاره به وضعیت کشور عراق و فعالیت گروه‌های افراطی در این کشور افزود: در کشور عراق همواره سه گروه شیعیان و اهل سنت و کردها در کنار هم فعالیت‌های سیاسی و زندگی مسالمت آمیز داشتند اما جریان تکفیر و افراط گری همه‌ی این‌ها را متهم کرد و و هزاران انسان بی‌گناه به دست افراطیون کشته شدند.

وی افزود: با توجه به شرایطی که در دنیای اسلام به ویژه کشور عراق وجود دارد باید علما و مراجع دینی در زمینه‌ی مقابله با تکفیر موضع مشترک داشته باشند.

در ادامه استاد احمد محمود کریم استاد دانشگاه مصر با اشاره به این‌که «باید تاریخ اسلام مجددا بازنویسی شود» گفت: در گذشته در تدوین تاریخ اسلام زور و تزویر نقش داشته و ما باید از این اجلاس‌ها و نشست‌ها نتیجه‌ی عملی بگیریم نه این که به دور هم بودن و دیدار اکتفا کنیم.

این اندیشمند مصر نیز خاطرنشان کرد: باید تمام مسائل و مشکلات اختلافی را دور کنیم و تالیفات مشترک در فقه تطبیقی داشته باشیم و باید در مقام عمل مسائل اختلافی را از مطرح شدن در میان عوامل دور کنیم.

سخنران بعدی این نشست دکتر موسی اشعری رئیس دانشگاه اندونزی با بیان این‌که «باید اندیشه‌ی پیامبر اکرم (ص) را در مراکز علمی و آکادمیک ترویج کنیم» گفت: باید برای رسیدن به وحدت مصالح مشترک امت اسلامی را در نظر بگیریم و امروز مهمترین مصلحت همان وحدت امت اسلامی است.

به گزارش ایسنا،‌ شیخ طالب حسین الخزرجی رئیس مرکز اسلامی برزیل مهمترین خطر برای امت اسلامی را خطر تکفیر عنوان کرد و افزود: این خطر شرف، کرامت و ناموس انسان‌ها را تهدید می‌کند و این خشونت نتیجه‌ی تهدیدها، شبهه‌ها، حسدها و انگیزه‌های سیاسی و مجموعه‌ای از عقده‌های روانی در دل افراد است.

وی افزود: بایستی به تربیت و پرورش اسلامی برگردیم و این وظیفه‌ی علما و خطبا و نویسندگان و صاحبان قلم است.

رئیس مرکز اسلامی برزیل با بیان این‌که «تکفیر دیگران به دور از شان اسلام و مسلمانان است» تصریح کرد: این گونه اقدامات از فرهنگ اسلامی به دور است که به نام دین و خدا ریختن خون مردم را حلال می‌کنند. این کارها با فرهنگ ما بیگانه و لکه ننگی در دین ماست.

همچنین سید عباس علی موسوی اندیشمند لبنانی در این نشست با اشاره به نقش قرآن کریم در تحقق وحدت اسلامی تصریح کرد: قرآن به ما وحدت بخشید و همه‌ی ما را یکتاپرست کرد و همه‌ی ما به این کتاب آسمانی ایمان داریم. پس باید از تفسیرهای تندروانه از قرآن دوری گزینیم. چرا که این گونه تفسیرها عامل متفرق کردن امت است.

وی افزود: باید تکامل در تفسیر و متمرکز شدن بر آیاتی که شمول دارد و بر وحدت تاکید می‌کند و همچنین تفسیر قرآن به قرآن را که مهمترین عامل وحدت امت اسلامی است مد نظر قرار دهیم.

دکتر یوسف مشریه دبیر کل اتحاد علما و ائمه الجزایر آخرین سخنران این نشست بود که در سخنان خود تصریح کرد: امروز جهان اسلام خطر تکفیر را درک کرده و امروز بزرگترین و مهمترین خطر برای جهان اسلام، اندیشه‌ی تکفیری است که به جای گفت‌وگو و اقامه دلیل دست به کشتار و تکفیر دیگران می‌زند.

وی یادآور شد: در کشور الجزایر 250 هزار نفر به دلیل فتاوای تکفیری کشته شدند. در حالی که قرآن کریم ریختن خون انسان‌ها را حرام می‌داند. بنابراین علمای جهان اسلام باید این خطر را جدی بگیرند و مانع گسترش این تفکر شوند.

انتهای پیام

کد N65914

وبگردی