آفتاب

دلایل مخالفت آمریکا با معامله نفتی ایران و رسیه

دلایل مخالفت آمریکا با معامله نفتی ایران و رسیه

آمریکا در روزهای گذشته به شدت نگرانی و عصبانیت خود را از معامله ایران و روسیه مبنی بر تهاتر 500 هزار بشکه نفت در روز و دریافت اجناس و کالاهای مورد نیاز ابراز داشته است.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه السفیر در تحلیلی این عصبانیت آمریکایی ها را ناشی از نگرانی آنها از پیش دستی روسیه در فتح بازارهای ایران دانسته که بواسطه توافق ژنو پدید آمده است. این روزنامه با اشاره به سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به روسیه از افزایش فشارهای آمریکا برکرملین سخن گفته است تا از شکل گیری احتمالی معامله ای میان روسیه و ایران برای دادن« نفت در مقابل کالاهای روسی» جلوگیری کند.
براساس اطلاعاتی که در رسانه ها درباره این معامله منتشر شده، روسیه روزانه500 هزار بشکه نفت از ایران به ارزش یک و نیم میلیارد دلار در ماه می خرد و در مقابل روسیه تولیدات متنوعی از محصولات مورد نیاز ایران را برای راه اندازی کارخانه ها و شرکتهای روسی به ایران می فروشد.
بهانه آمریکائیها در مخالفت این است که چنین معاملاتی با شروط توافقنامه هسته ای مغایرت دارد، اما بنظر می رسد نگرانی های آمریکا از این معامله چیز دیگری باشد.
نخست اینکه واشنگتن بیم دارد چنین معامله ای باعث شود ایران توانایی بیشتری برای مانور دادن در زمان مذاکرات هسته ای بیابد.
نگرانی دوم آمریکایی ها این است که با این اقدام روسیه ساختار تحریم ها بسیار زودتر از آنچه تصور می شد بشکند و رقابتی در فتح بازارهای ایران از سوی کشورهای دیگر در بگیرد.
نگرانی سوم آمریکا این است که این معامله زمینه را برای اجرای توافقنامه اخیر هسته ای ایران فراهم می کند و دیر یا زود منجر به کاهش مجازاتهای بین المللی و در نهایت لغو این مجازاتها خواهد شد.
نگرانی نهایی آمریکایی ها منتفع شدن روسیه از این معامله است چرا که این معامله از چند بعد برای اقتصاد روسیه مهم است اول مانع از ادامه کاهش رشد اقتصادی روسیه می شود. دوم اینکه در سال گذشته صادرات نفتی روسیه کاهش نسبی داشته است . سوم اینکه مبادلات تجاری میان روسیه و ایران اخیرا کاهش یافته است . چهارم اینکه همکاریهای نظامی دو کشور به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است .
روزنامه السفیر در ادامه گزارش خود براین نکته تاکید می کند که روس ها در انجام این معامله برغم عصبانیت امریکایی ها جدی هستند و آنچه مشخص است این که تنها مجازاتهای شورای امنیت را به رسمیت می شناسند و اهمیتی به مجازاتهای یک جانبه واشنگتن و کشورهای اروپائی علیه ایران نمی دهند.
با این همه السفیر تاکید می کند اجرای این معامله « احتمالی » نیاز مبرم و مشترک روسها و ایرانیها است ولی در نهایت به اراده سیاسی پوتین بستگی دارد و این اراده زمانی خود را نشان می دهد که پوتین تا چند هفته دیگر به تهران سفر کند .

49261

کد N65512

وبگردی