آفتاب
/بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی/

تاکید کمیسیون «جهان عاری از خشونت» بر زندگی با صلح

تاکید کمیسیون «جهان عاری از خشونت» بر زندگی با صلح

در کمیسیون جهان عاری از خشونت در حاشیه بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاکید شد: جهان عاری از خشونت و زندگی مسالمت‌آمیز همراه با صلح و عدالت، شعار و خواست دین اسلام است.

در کمیسیون جهان عاری از خشونت در حاشیه بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاکید شد: جهان عاری از خشونت و زندگی مسالمت‌آمیز همراه با صلح و عدالت، شعار و خواست دین اسلام است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در اولین روز برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران، کمیسیون‌های مختلفی در موضوعات گوناگون با حضور علما، متفکران و اندیشمندان اسلامی برگزار شد.

یکی از این کمیسیون‌ها، کمیسیون «جهان عاری از خشونت» بود که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تشکیل شد.

در این کمیسیون علامه شیخ حسان محمود عبدالله رییس اجرایی تجمع علمای مسلمین لبنان، دکتر کمال الهلباوی دبیر کل مرکز وحدت اسلامی لندن و دکتر سعید شهابی رئیس مرکز اسلامی وحدت اسلامی لندن به عنوان نواب رئیس حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی طی سخنانی کوتاه با اشاره به اهمیت بحث جهان عاری از خشونت که طرح آن را رییس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران منادی شعار جهان عاری از خشونت است و امروز در این نشست راهکارهای رسیدن به این مساله را بررسی می‌کنیم.

در ادامه شیخ حسن محمود عبدالله رئیس اجرایی مجمع علمای مسلمین لبنان با اشاره به این‌که «اسلام جهان را با صلح و زندگی مسالمت‌آمیز می‌خواهد»، افزود: این اشتباه است که برخی فکر می‌کنند با اسلام با خشونت رواج یافت؛ چراکه دین ما دین اعتدال است اما امروز مدعیان اسلام از طریق خشونت و عملیات تروریستی چهره زشتی از اسلام ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: امروز عده‌ای به نام اسلام و با گفتن الله‌اکبر گردن انسان‌های بی‌گناه را می‌زنند و زنان و کودکان را می‌کشند در حالی که خداوند پیامبر اسلام (ص) را پیامبر رحمت و اخلاق معرفی کرده است؛ بنابراین همه علمای اسلام باید در مقابل این گونه اقدامات بایستند.

سخنران بعدی این نشست محمدرشید مفتی از کشور لبنان بود که در سخنان خود تنها راه خنثی‌سازی توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان را تمسک به قرآن و سنت عنوان کرد و گفت: هدف دشمنان این است که مسلمانان از وحدت و انسجام دور شوند.

صلاح‌الدین ربانی رئیس شورای صلح افغانستان نیز با بیان این‌که «امروز در شرایط پیچیده و پرمخاطره زندگی می‌کنیم»، تصریح کرد: دامن زدن به اختلافات مذهبی و عدم اتخاذ موضع مشترک در مجامع بزرگ بین‌المللی، دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای و همچنین افراط‌ گرایی از جمله چالش‌هایی است که امت اسلامی با آن روبرو است.

وی ادامه داد: دنیای اسلام تاکنون زیان و ضرر فراوانی از این مشکلات دیده است و امروز افراط گرایی و جریان تکفیری مشکلات جدیدی بر سر راه امت اسلامی قرار داده است و اسلام هراسی بخشی از اهداف خود را با استفاده از افراط گرایی دنبال می‌کند.

وی همچنین از برگزاری کنفرانس بین‌المللی علمای اسلام در این کشور در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: علمای مسلمان نقش ویژه‌ای در تأمین صلح و امنیت و مقابله با افراط گری دارند.

در ادامه این نشست دکتر محمدالعاصی امام جمعه سابق واشنگتن تأکید کرد: خشونت‌ها چهره زشتی از اسلام به دنیا معرفی کرده است و آن به خاطر فعالیت‌های جریان تکفیری است و نقش و وظیفه ما علما در مقابله با آن نقش مهمی است.

طلال العتریسی استاد دانشگاه لبنان نیز با بیان این‌که «بر اساس فرمایش قرآن مسلمانان باید با همدیگر مهربان باشند و از خشونت پرهیز کنند»، افزود: امروز جریان تکفیری، اهداف آمریکا و غرب را دنبال می‌کند و البته با دستان خود، خود را نابود می‌کنند.

به گزارش ایسنا، همچنین در این نشست شخصیت‌هایی همچون اوزهان اصیل ترک رهبر حزب ملی گوروش ترکیه، محی‌الدین کبیری دبیر کل حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و آصف قاضی فعال اجتماعی کشور پاکستان،‌ صدیقی عالم و متفکر اسلامی انگلستان و حسام موسی دبیرکل مرکز اسلامی سوئد درباره ضرورت وحدت امت اسلامی و چالش‌های پیش روی آن سخنرانی کردند.

انتهای پیام

کد N65273

وبگردی