آفتاب

شمار مبتلایان به سرطان تیروئید اصفهان بیش از آمار کشوری است

شمار مبتلایان به سرطان تیروئید اصفهان بیش از آمار کشوری است

یک جراح عمومی خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار مبتلایان به سرطان تیروئید دراصفهان نسبت به آمار کشوری پیشی گرفته است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، مریم طباطبائیان در هشتمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه شمار مبتلایان به انواع سرطان در استان اصفهان رو به رشد است و متاسفانه سیر صعودی داشته است، اظهار کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در استان به ترتیب سرطان سینه، پوست، معده، تخمدان و مثانه است.

وی با بیان اینکه سرطان مثانه و پستان در شهرستان‌های فریدون شهر و لنجان روند روبه رشدی داشته است، افزود: سرطان پوست و سرطان پستان به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان و زنان استان است.

این جراح عمومی با بیان اینکه سرطان تیروئید یکی دیگر از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است، خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار مبتلایان به سرطان تیروئید دراصفهان نسبت به آمار کشوری پیشی گرفته است.

از هر 7 زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شود

هم چنین، بهزاد علیان دبیر اجرایی هشتمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی با بیان اینکه عوامل محیطی و ژنتیک به عنوان دو عامل موثر در بروز انواع سرطان‌ها شناخته می‌شوند، اظهار کرد: بسیاری از عواملی که در بروز سرطان‌ها تاثیرگذارند قابل پیشگیری نیستند.

وی افزود: یائسگی بعد از 50 سال، قاعدگی قبل از 12 سالگی، نازایی زنان، اولین حاملگی بعد از 35 سالگی و عدم شیردهی به کودک از دیگر عوامل زمینه ساز سرطان سینه و سایر سرطان‌ها در زنان هستند.

دبیر اجرایی هشتمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی با بیان اینکه هدف عمده کادر پزشکی تشخیص زودرس سرطان پستان است، اضافه کرد: از طریق غربالگری می‌توان سریع‌تر سرطان پستان را تشخیص داد و توصیه می‌شود زنان بالای 40 سال هر دو سال یک بار و زنان بالای 50 سال سالانه ماموگرافی کنند.

علیان با اشاره به افزایش مبتلایان به سرطان پستان خاطرنشان کرد: در 15 سال گذشته از هر 10 زن یک زن به سرطان پستان مبتلا می‌شد اما امروزه از هر 7 زن یک نفر به این سرطان مبتلا می‌شود.

پیشگیری بهتر از درمان است

هم چنین، حسین فودازی، متخصص انکولوژی با بیان اینکه نقش دخانیات در بروز سرطان‌ها اثبات شده است، اظهار کرد: اطلاع رسانی های لازم در این زمینه باید صورت گیرد تا جامعه از مضرات دخانیات به ویژه سیگار به عنوان یکی از عوامل مستعد کننده ابتلا به انواع سرطان مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه مصرف غذاهای فست فودی و مصرف بیش از اندازه روغن از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان است، افزود: پیشگیری همواره بهتر از درمان است و با توجه به هزینه‌های سنگین درمان سرطان لازم است در جهت آگاهی مردم برای پیروی از یک رژیم غذایی مناسب گام برداشت.

انتهای پیام

کد N65185

وبگردی