آفتاب

اعتراض شهرداران ایتالیا به ترانزیت سلاح های شیمیایی سوریه

اعتراض شهرداران ایتالیا به ترانزیت سلاح های شیمیایی سوریه

رم - ایرنا - شهرداران استان کالابریا در جنوب ایتالیا اعلام کردند که در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر ترانزیت سلاح های شیمیایی سوریه در بندر ˈجویا تائوروˈ روز دوشنبه دست به تظاهرات و اشغال این بندر خواهند زد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از منابع خبری،ˈدومنیکو مودافریˈ شهردار ˈسان فردیناندوˈ هشدار داد که برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از ترانزیت سلاح های شیمیایی سوریه برای مردم منطقه این بندر خواهند کرد.

وی گفت: در 300 متری این بندر واحد های مسکونی وجود دارد و خانم ˈاما بونینوˈوزیر خارجه بدون مشورت مستقیم با مقامات محلی در این منطقه در این زمینه تصمیم گیری کرده است.

شهرداران شهرهای ˈجویا تائورو ˈ، ˈسان فردینانودوˈ و ˈ روزارنوˈ امروز در نشستی به بررسی اقدامات مشترک علیه تصمیم دولت پرداختند و قرار است روز دوشنبه در شهر سان فردیناندو علیه ترانزیت کشتی حامل سلاح های شیمایی سوریه تظاهرات برگزار کنند.

در این تظاهرات شهرداران کل استان کالابریا شرکت خواهند کرد و مخالفت خود را با تصمیم دولت پیرامون ترانزیت کشتی حامل سلاح های شیمیایی سوریه اعلام می کنند.

شهردار سان فردیناندو روز گذشته نیز اظهار کرد: ما با سایر شهرداران منطقه در حال بررسی اوضاع برای بستن بندرجویا تائورو هستیم تا از ورود کشتی حامل سلاح های شیمیایی سوریه که گفته می شود فردا به این بندر می رسد، جلوگیری کنیم.

بر اساس گزارشات رسیده ،گفته می شود که کشتی مذکور در اواسط ماه فوریه سلاح های شیمیایی سوریه را به این بندر منتقل می کند.

ایتالیا در چارچوب مشارکت در طرح امحای سلاح های شیمیایی سوریه، روز گذشته بندر جویا تائورو را در اختیار سازمان ملل قرار داده است.

سلاح های شیمیایی سوریه با کشتی دانمارکی ˈArc Futura ˈ بارگیری شده و پس از ترانزیت در بندر جویا تائور در جنوب ایتالیا ، به کشتی آمریکایی ˈCape Rayˈ منتقل خواهند شد تا در آبهای بین المللی نابود شوند.

نخست وزیری ایتالیا در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات ترانزیت بر اساس استانداردهای عالی امنیتی وحفظ محیط زیست انجام می شود و خطری برای مردم و محیط نخواهد داشت و این عملیات کمکی برای ثبات و امنیت منقطه خاورمیانه و مدیترانه است.

وزیر خارجه ایتالیا نیز در این باره گفت: انتخاب این بندر بخاطر مجهز بودن آن برای انجام مهمترین عملیات خلع سلاح در 10 سال اخیر است.

وزارت حمل و نقل ایتالیا نیز اعلام کرد: این بندر بخاطر تخصصی بودن در این زمینه انتخاب شده است و در سال های 2012 - 2013 میلادی سه هزار کانتینر با 60 هزار تن مواد شیمیایی در ان ترانزیت شدهاست.

این گزارش می افزاید ، سلاح های شیمیایی سوریه 570 تن خواهد بود که براساس استاندارد های بین المللی و امنیتی بسته بندی شده و این مواد شیمیایی هرگز وارد خاک ایتالیا نخواهد شد.

اروپام ** 2171 ** 1917
کد N65137

وبگردی