آفتاب
کاخ سفید منتشر کرد:

جزئیات اجرای توافق ژنو/ اعلام تاریخ آزادسازی دارایی‌های ایران

جزئیات اجرای توافق ژنو/ اعلام تاریخ آزادسازی دارایی‌های ایران

یک رسانه غربی از جزئیات اجرای توافق ژنو و همچنین سند کاخ سفید در رابطه با تاریخ آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران که در اختیارسناتورهای کنگره قرار گرفته است، پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، وال استریت ژورنال در گزارشی از جزئیات اجرایی توافق ژنو از سوی آمریکا که در جریان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در 3 آذر (24 نوامبر) به دست آمد، پرده برداشت.

در این گزارش آمده است: کاخ سفید این سند را در اختیار قانونگذاران کاپیتال هیل قرار داده و نسخه ای از آن نیز در وب سایت موسسه صلح کنگره آمریکا قرار گرفته شده است و در آن به تاریخ آزادسازی چهار میلیارد دلار از دارایی‌ های بلوکه شده ایران مقابل توقف غنی‌ سازی 20 درصدی و قدم‌ های شفاف‌ ساز دیگری از سوی تهران اشاره شده است. بر این اساس مبلغ 550 میلیون دلار ابتدا در اول فوریه و مابقی در 20 جولای به ایران داده می شود.

موسسه صلح کنگره آمریکا نیز می نویسد: در این نسخه ایران متعهد به محدود کردن فعالیت های هسته ای خود به مدت شش ماه و همچنین دادن اجازه بازرسی از تاسیسات خود به صورت گسترده تر شده است. همچنین تهران باید تمام فعالیت‌ های خود در ارتباط با غنی سازی 20 درصدی و ساخت سانتریفیوژهای جدید، تامین یا سوخت‌ رسانی را پس از انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز 20 ژانویه (30 دی) متوقف کند.

ایران همچنین باید فعالیت های خود را در زمینه تکمیل رآکتور اراک و ساخت مجموعه‌ های جدید هسته ای متوقف کرده و هیچ گونه را فعالیتی را در زمینه ایجاد مجتمع فرآوری سوخت انجام نداده و فعالیت های غنی سازی خود را در سطح 5 درصد نگاه داشته و عملیات "رقیق سازی" نیمی از ذخیره اورانیوم 20 درصدی خود را پس از گزارش آژانس آغاز کند.

در متن این توافق همچنین اعضای گروه 1+5 متعهد به عدم وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، تعلیق تحریم ها علیه صادرات محصولات پتروشیمی و واردات محصولات مربوط به صنعت خودروسازی، لغو تحریم‌ ها علیه خرید و فروش طلا و فلزات گرانبها در بازار جهانی، لغو محدودیت ها برای تامین و واردات قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری، توقف تلاش‌ ها برای کاهش خرید نفت ایران در بازارهای جهانی، تسهیل مجاری بانکی و مالی برای انتقال ارز به خارج از ایران و برای مواردی چون ارزهای دانشجویی یا خرید دارو، اصلاح ساز و کارهای اتحادیه اروپا در ارتباط با مجوز پرداخت‌ ها و گردش مالی، و پرداخت حدود چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران در شش ماه زمان اجرایی توافق نامه ژنو شدند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کمیسیون مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تسهیل در اجرای قطعنامه های پیشین و همچنین نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای کشورمان همکاری می کند.

یادآور می شود در پی توافق صورت گرفته در مذاکرات اخیر هلگا اشمید ،معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان تاریخ مورد توافق برای اجرای برنامه اقدام مشترک 20 ژانویه ( 30 دی ماه ) در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش 20 ژانویه پیش از این و در پی برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در تاریخ 30 دسامبر (9 دی ماه) در ژنو نیز اعلام شد، اما تیم مذاکره کننده ایران در آن زمان ضمن تأیید این تاریخ به عنوان توافق اولیه برای اجرای تفاهم ، تصمیم نهایی در مورد آن را منوط به تفاهم بر سر چند مورد اختلافی بین دو طرف کردند که قرار بود در مذاکرات پنجشنبه و جمعه بین هلگا اشمید و عباس عراقچی مورد بررسی قرار گیرد .

 

کد N64768

وبگردی