آفتاب

آیت‌الله اراکی: تلاش برای وحدت مسلمین یک تاکتیک مقطعی نیست

آیت‌الله اراکی: تلاش برای وحدت مسلمین یک تاکتیک مقطعی نیست

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: اگر جمهوری اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری جهان اسلام را به وحدت کلمه دعوت می‌کنند و دستور تأسیس مجمعی با عنوان مجمع جهانی مذاهب را صادر می‌کنند و در راه وحدت مسلمین برنامه‌ریزی و تلاش بسیار انجام می‌دهند، یک تاکتیک و موضع‌گیری مقطعی نیست بلکه یکی از مهمترین فرایض دینی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت مسلمین جهان با تاکید بر اینکه وحدت یک وظیفه شرعی و یکی از مهمترین فرایض دین است، اظهار کرد: ما در دین اسلام وحدت را به عنوان یک تکلیف شرعی می‌شناسیم.

وی با بیان اینکه دعوت به وحدت یک تاکتیک سیاسی و یا یک موضع‌گیری مقطعی نیست، افزود: اگر جمهوری اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری جهان اسلام را به وحدت کلمه دعوت می‌کنند و دستور تأسیس مجمعی با عنوان مجمع جهانی مذاهب را صادر می‌کنند و در راه وحدت مسلمین برنامه‌ریزی و تلاش بسیار انجام می‌دهند، یک تاکتیک و موضع‌گیری مقطعی نیست بلکه یکی از مهمترین فرایض دینی است.

اراکی با اشاره به آیات قرآن کریم خاطر نشان کرد: خدای متعال در قرآن کریم اسلام را مساوی با وحدت می‌داند و تفرقه را نیز برابر با شرک و خروج از اسلام می‌داند. خدای متعال در قرآن کریم همه ادیان الهی را ادیانی معرفی می‌کند که مردم را به وحدت دعوت می‌کنند .

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به انحراف بنی‌اسرائیل و داستان حضرت موسی(ع) و هارون در جریان انحراف این قوم گفت: پس از اینکه حضرت موسی(ع) توانست با پیروزی بر دستگاه جبار فرعونی به ملاقات به خدا و تحویل گرفتن آموختن شریعت برود، هارون را به عنوان خلیفه خود در قوم بنی‌اسرائیل قرار داد. موسی(ع) پس از دریافت شریعت از خداوند متعال زمانی که به بنی‌اسرائیل بازگشت مشاهده کرد که قومش گمراه شده‌اند و اقدام به پرستش یک گوساله می‌کنند در این هنگام وی که از این اتفاق بسیار متأثر و متأسف شده بود، خطاب به هارون گفت که چرا به عنوان جانشین من در برابر این قوم گناهکار قیام نکردی و با این انحرافات گسترده مبارزه نکردی؟

وی ادامه داد: هارون به برادرش این چنین گفت که آری ای برادر، بنی‌اسرائیل راه گمراهی را درپیش گرفت اما من بنا به مأموریتی که بر عهده من قرار داده‌ای وظیفه جانشینی تو را بر عهده داشتم و ترسیدم که با آغاز جنگ در دوران نبود تو بنی‌اسرائیل متفرق شود.

اراکی با تاکید بر وحدت میان ادیان الهی اظهار کرد: ما با مراجعه به این داستان درمی‌یابیم که مسأله‌ی وحدت آنچنان دارای اهمیت است که پیامبری همچون هارون در برابر انحراف و گوساله‌پرستی قوم خود، سکوت و نرمش را انتخاب کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی سرنوشت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اسلام در دست دشمنان اسلام قرار داشت، اظهار کرد: در آن زمان سرنوشت جهان اسلام تا جایی در دست دشمنان قرار داشت که ما مشاهده کردیم مشتی از انسان‌های اراذل و اوباش از نقاط مختلف جهان جمع کردند و خانه و کاشانه مردم فلسطین را اشغال و آنها را آواره کردند.

وی با بیان اینکه این جریان تا به امروز نیز ادامه دارد، تصریح کرد: جامعه اسلامی تا کنون در برابر این جریان یک واکنش مناسب از خود نشان نداده است. چنانچه در این مدت نیز واکنشی از خود نشان داده است در نتیجه روحیه ضعیف و روحیه خمودگی جوامع اسلامی بوده که همواره با شکست روبرو شده است.

اراکی افزود: این چنین شد که دولت صهیونیستی توانست به عنوان قدرتمندترین دولت منطقه قدرت خود را به رخ قدرت‌های منطقه بکشاند و در منطقه در سرنوشت امت‌ها حاکمیتی مطلق پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروز جهان اسلام در برابر توطئه بزرگی قرار گرفته است،‌ اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) موج عظیم بیداری اسلامی به تدریج جوامع اسلامی را فرا گرفت. با انقلاب اسلامی تمام بنیادهای استعمارگران را در منطقه درهم شکست و موج جدیدی از بیداری اسلامی آغاز شد.

وی با اشاره به تحرکات اسلامی اخیر در کشورهای منطقه اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی عراق، ‌لبنان و فلسطین به پاخواستند و در سوریه، ‌لبنان و فلسطین نیز مقاومت اسلامی شکل گرفت و برای نخستین بار در تاریخ منطقه مقاومت اسلامی توانست قدرت اسرائیل را درهم بشکند.

اراکی با بیان اینکه در همه جهان اسلام خیزشی عمومی شکل گرفت، تصریح کرد: در شرایطی که این خیزش می‌توانست به تشکیل امت واحده اسلامی و قدرت عظیم این امت بینجامد از سوی دشمنان توطئه،‌ تفرقه‌افکنی و چند دستگی در کشورهای اسلامی کلید خورد. زمانی که دشمنان دیدند که می‌توانند با ابزار مذهب و عواطف مذهبی مردم را به جان یکدیگر بیندازند اقدام به این کار در جوامع مختلف از جمله جوامع اسلامی کردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه خطر جنگ مذهبی و تحریک عواطف مذهبی و خطر تحریک عواطف مذهبی و فرق و مذاهب اسلامی نسبت به یکدیگر بزرگترین خطری است که امروز سرنوشت جوامع اسلامی را تهدید می‌کند، ‌گفت: ما امروز باید بدانیم که بسیاری از رسانه‌هایی که گاها تحت عناوین مختلف از جمله دفاع از تسنن و تشیع، تخم نفاق و بذر دشمنی را در بین مسلمانان می‌پراکنند، به وسیله صهیونیسم‌ها اداره شده و از سوی ایالت متحده پشتیبانی می‌شوند. ما باید بدانیم که این رسانه‌های افراطی با هدف ایجاد دشمنی و جنگ میان مسلمانان سخنرانی می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان کسانی که پیرو حضرت محمد(ص) هستیم موظفیم که از شیوه رسول خدا و اهل بیت او پیروی کنیم. ما باید همه مسلمین را به وحدت دعوت کنیم و برای خدا، حفظ اقتدار جامعه اسلامی و منافع مسلمین از جنگ و درگیری بپرهیزیم.

اراکی در پایان اظهار کرد: برادران اهل سنت نیز باید تلاش کنند که این وحدت و پیوند را در جامعه تقویت کنند چرا که شیعه و سنی همه پیرو رسول خدا هستیم.

انتهای پیام

کد N64734

وبگردی