آفتاب

روسیه: مسکو و تهران در جست و جوی راه های گسترش همکاری ها هستند

روسیه: مسکو و تهران در جست و جوی راه های گسترش همکاری ها هستند

مسکو- ایرنا- در شرایطی که کاخ سفید نسبت به گسترش همکاری های ایران و روسیه در عرصه هایی همچون انرژی و ماشین آلات هشدار داده است، ˈآلکساندر نوواکˈ وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، مسکو و تهران در جست و جوی راه های گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف هستند.

به گزارش ایرنا، نوواک روز جمعه در گفت وگو با کانال تلویزیونی روسیه24 گفت: ایران و روسیه برای توسعه همکاری های صلح آمیز در عرصه های مختلف از جمله صادرات منابع انرژی و ماشین آلات تلاش می کنند.

وی افزود: روسیه به تحریم های سازمان ملل در باره ایران پیوسته و به طور کامل آن را رعایت می کند، اما مسکو روابط خود را با تهران درباره آنچه که به همکاری های صلح آمیز مربوط می شود و با انرژی هسته ای و مجموعه صنایع نظامی مرتبط نیست، ادامه خواهد داد.

وی تشریح کرد: حوزه هایی همچون صادرات مواد غذایی، تجهیزات و ماشین آلات و منابع انرژی ظرفیت های بزرگی برای توسعه همکاری میان ایران و روسیه دارند و دو کشور راه های گسترش همکاری در این عرصه ها را جست وجو می کنند.

نوواک که ریاست کمیسیون دولتی همکاری های روسیه و ایران را از طرف کشورش برعهده دارد، یاداوری کرد، مطابق توافق دو طرف نشست آتی این کمیسیون در سال 2014 در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: به دلیل تحریم ها، مشکلاتی در استفاده از ارزها در همکاری های بازرگانی میان ایران و روسیه وجود دارد و به همین علت کمیسیون همکاری های دو کشور به جست وجوی راه حلی برای رفع این مشکلات خواهد پرداخت.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از یک مقام آمریکایی از مذاکرات ایران و روسیه برای تحویل روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران به این کشور در ازای واردات کالاها و ماشین آلات روسی خبر داد.

ˈجی کارنیˈ سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که دولت آمریکا قصد دارد تحریم هایی علیه طرف های معامله نفتی ایران و روسیه اعمال کند.

یک مقام دیپلماتیک روس روز پنجشنبه به روزنامه کامرسانت چاپ مسکو گفت: موضع آمریکا بر همکاری های نفتی ایران و روسیه تاثیری نخواهد گذاشت.

وی افزود: روسیه و ایران به مذاکره درباره معامله نفتی بدون توجه به موضع آمریکا می پردازند.

مقام روس گفت: ابتکار معامله نفتی میان ایران و روسیه در جریان سفر ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه به تهران در ماه دسامبر سال گذشته مورد موافقت قرار گرفت. این یک مبادله ساده نیست و در معامله نفتی ایران و روسیه استفاده از منابع مالی هم پیش بینی شده است.

مقام روس تاکید کرد: روسیه بدین ترتیب هیچ گونه تحریمی را نقض نمی کند و به کسب موافقت هیچ کشوری برای اجرای چنین طرحی با ایران متعهد نیست.

اروپام/2242**518**1144
کد N64685

وبگردی