آفتاب

پنجمین نشست تجاری سارک در دهلی نو برگزار شد

پنجمین نشست تجاری سارک در دهلی نو برگزار شد

دهلی نو- ایرنا - پنجمین نشست تجاری انجمن همکاری منطقه ای جنوب آسیا (سارک) به مدت دو روزدر دهلی نو با حضور نمایندگان هشت کشور عضو این مجمع منطقه ای برگزار شد.

به گزارش ایرنا، وزیران بازرگانی هند، افغانستان، پاکستان، نپال، مالدیو، سریلانکا، بوتان و بنگلادش در این گردهمایی ترتیبی از سوی فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنعت هند (فیکی) شرکت کرده اند.

آنند شرما، وزیر بازرگانی و صنعت هند در مراسم افتتاحیه این گردهمایی دو روزه حمایت کشورش را از نرمش مقررات صدور روادید بین کشورهای عضو سارک و افزایش تعداد برچسب های روادید تجاری معافی از 200 به 500 مورد اعلام کرد.

وی برضرورت تکمیل واجرای قرارداد سارک در مورد تجارت خدمات (SAARC Agreement on Trade in Services) با توجه به اهمیت روزافزون خدمات در اثر افرایش تولید در این کشورها تاکید کرده و گفت: لازم است که ما از نتایج مثبت قراردادهای اقتصادی منطقه ای چون قرارداد تجارت آزاد شمال آمریکا(NAFTA) و یکپارچگی اقتصادی اتحادیه اروپا درس بگیریم.

وزیر بازرگانی و صنعت هند خواستار ایجاد ارتباط بین موسسات مالی کشورهای عضو سارک شده و گفت: ما از خواسته صنایع برای گشایش شعبه های بانک های هندی در همه کشورهای عضو سارک به منظور تشدید بیش از پیش تجارت و هموار سازی زمینه برای مبادلات اقتصادی بیشتر حمایت می کنیم.

وی افزود: لازم است که ما بنیادی را برای اعتماد، همکاری و دوستی در این منطقه ایجاد کنیم. قرن جنوب آسیا از قرن آسیا و آفریقا متاثر خواهد شد. یکپارچگی اقتصادی آسیا، محل زندگی 6/1 میلیارد نفر، تنها بعد از یکپارچگی جنوب آسیا تکمیل خواهد شد.

دبیرکل سارک احمد سلیم روز جمعه سخنانی در این گردهمایی، گفت که همکاری بین کشورهای عضو سارک در زمینه های مختلف در طول چند سال گذشته به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

وی اعلام نمود که کشورهای عضو سارک در آستانه نهایی سازی یک قرارداد سرمایه گذاری سارک قرار دارند و پیشرفت چشمگیری تحت قرارداد تجارت آزاد جنوب آسیا (SAFTA) حاصل شده است.

آساق** 2164** 589**1144
کد N64522

وبگردی