آفتاب

بانک توسعه آسیا از مشارکت در طرح ˈکاسا - 1000ˈ کناره گیری کرد

بانک توسعه آسیا از مشارکت در طرح ˈکاسا - 1000ˈ کناره گیری کرد

دوشنبه- ایرنا- نماینده دائمی بانک توسعه آسیا در تاجیکستان اعلام کرد؛ این بانک برای اجرای طرح یک میلیارد دلاری انتقال برق موسوم به ˈکاسا - 1000ˈ در آسیای مرکزی به خاطر محدود بودن اعتباراتش هیچ مبلغی اختصاص نخواهد داد.

به گزارش ایرنا این بانک پیشتر تعهد کرده بود بر اساس این طرح، برای انتقال برق تولیدی از نیروگاه ˈقنبراتهˈ در قرقیزستان و ˈراغونˈ در تاجیکستان به افغانستان و پاکستان مقدار قابل توجهی اعتبار اختصاص دهد.

ˈکلوس گیر خوسیرˈ روز پنجشنبه در نشستی خبری در شهر دوشنبه افزود: موضع ما در این مورد جدی است و تغییری نخواهد کرد.

وی گفت: این بانک برای عملی شدن طرح راه آهن ترکمنستان - افغانستان - تاجیکستان نقش کلیدی ایفا و برای احداث این راه آهن به تاجیکستان و افغانستان کمک خواهد کرد.

کارشناسان، تحقق طرح کاسا - 1000 را با وجود اهمیت به خاطر مشکلات تأمین اعتبار و همچنین وضع خاص کشورهای منطقه، دست نیافتنی می دانند.

چهار کشور تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و افغانستان به دلیل ضعف شدید منابع اقتصادی به تنهایی قادر به تأمین میزان اندکی از اعتبار آن نیستند.

چند کشور و مؤسسه مالی بین المللی از جمله بانک توسعه آسیایی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده بودند.

برای اجرای طرح انتقال برق ˈکاسا - 1000 ˈکه بر اساس آن در نظر است برق از قرقیزستان و تاجیکستان به دو کشورهای افغانستان و پاکستان انتقال یابد، یک میلیارد دلار اعتبار و بر اساس منابعی دو میلیارد دلار نیاز است.

تاجیکستان سال 1998 به عضویت بانک توسعه آسیایی پذیرفته شد و سال 2003 این بانک دفتر خود را در دوشنبه افتتاح کرد.

تاجیکستان در طول این مدت از این نهاد بیش از یک میلیارد 100 میلیون دلار اعتبارات مالی دریافت کرده است که 709 میلیون از این مبلغ به صورت کمک های بلاعوض پرداخت شده است.

آساق**1663**1504
کد N64144

وبگردی