آفتاب
روحانی در نشست خبری در آبادان؛

تحریم‌های پتروشیمی، خودروسازی و کشتیرانی به زودی برداشته می‌شود/ برای اختصاص بخشی از پول نفت به خوزستان قول نمی‌دهم

تحریم‌های پتروشیمی، خودروسازی و کشتیرانی به زودی برداشته می‌شود/ برای اختصاص بخشی از پول نفت به خوزستان قول نمی‌دهم

اهواز- خبرگزاری مهر: رئیس جمهور گفت: با توافقات صورت گرفته در مذاکرات هسته ای به زودی تحریم ها در بخش های پتروشیمی، صنایع خودروسازی و کشتیرانی مرتفع می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در پایان سفر سه روزه خود به استان خوزستان در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: رسانه ها نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین مردم و دولت دارند برای اینکه تصمیمات دولت را نقد می کنند، نقدی که می شود در مجموع برای تعالی فرهنگ جامعه مورد استفاده قرار داد.

وی در خصوص لزوم استفاده حداکثری از نخبگان در جامعه افزود: دولت تلاش خواهد کرد که فضای جامعه، فضای مناسبی برای استفاده حداکثری از نخبگان باشد. البته برخی از نخبگان به خارج از کشور مهاجرت کردند شاید زمینه برای ادامه فعالیت های آنها کامل نبوده است. برخی هم به علت شرایط اجتماعی از کشور مهاجرت کردند. تلاش دولت این است که استفاده از نخبگان به حداکثر خود برسد و در این زمینه معاونت علمی رئیس جمهور موظف شده است تسهیلات لازم را در اختیار نخبگان کشور قرار دهد.

روحانی ادامه داد: تلاش دولت این است که فضای فرهنگی و اقتصادی کشور را به سمتی پیش ببرد که امکان استفاده مناسب از نخبگان فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم تغییر وضعیت معیشتی مردم خوزستان نیز اظهار کرد: بیکاری و بحث رشد بالای بیکاری یک معضل سراسری برای کل کشور بخصوص خوزستان است. تلاش دولت هم بر این است که فضا را برای رونق فعالیت اقتصادی آماده کند تا شاهد رونق کسب و کار در کشور باشیم. خوشبختانه دولت اولین قدم ها را برای شکستن رکود تا پایان سال جاری برداشته است.

رئیس جمهور در خصوص توافقات صورت گرفته در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نیز گفت: به هر حال یکی از آثار این توافق این است که شرایط برای فعالیت اقتصادی در کشور فراهم شده است. با برداشتن تحریم ها بخصوص در بخش های پتروشیمی، صنایع خودرویی، کشتیرانی و بانک ها فضا برای توسعه تجارت و رونق اقتصادی در کشور مهیا می شود.

وی در خصوص اهمیت حمایت از کارآفرینی در کشور عنوان کرد: قانون مربوط به بهبود فضای کسب و کار را تصویب کرده ایم و در این خصوص تصمیماتی گرفته شده تا کارآفرینان بتوانند با دریافت تسهیلات لازم گام های موثری برای کارآفرینی در کشور بردارند.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم اختصاص کامل دو درصد از فروش نفت به استان خوزستان گفت: من هیچ قولی در این زمینه نمی دهم، چون به نظر من کار، کارشناسی نشده است. در دولت پیگیری می کنیم و پس از کارشناسی شدن این طرح آن را بررسی و در صورت نیاز اجرا می کنیم.

وی همچنین ادامه داد: من فکر می کنم همانطور که اشاره شد این اولین سفری بود که دولت تصمیم گرفت با مردم استان خوزستان دیدار مستقیم داشته باشد. جا دارد ابتدا از میهمان‌نوازی و استقبال خوب مردم، مسئولین، فرهیختگان، عشایر، خانواده ایثارگران و شهدا و کلیه مردم خوزستان تشکر کنم.

رئیس جمهور عنوان کرد: با کار کارشناسی که دولت در تهران انجام داده است، تصمیماتی برای رونق استان گرفته شد که با تامین منابع مالی آن از سوی دولت این طرح ها اجرایی خواهند شد، مانند پروژه 550 هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری که در صورت اجرا شدن نه تنها استان خوزستان که کل کشور از آن بهره مند خواهند شد.

وی ادامه داد: مسائل دیگری که در این سفر مطرح شد همانند مساله آبرسانی و تامین آب مناسب برای مردم شهرستان اهواز نیز مورد بررسی قرار می گیرد و این وعده را می دهم که در پایان هفته آب طرح غدیر به شهرستان اهواز برسد. همچنین مساله فاضلاب استان، بویژه شهرستان اهواز باید حل و فصل شود که در این خصوص استاندار خوزستان قول داده که اگر مشکل مالی این پروژه ها از سوی دولت حل شود، در سال 1393 می توان امیدوار بود که این پروژه ها افتتاح خواهند شد.

روحانی در خصوص شهرهای آبادان و خرمشهر عنوان کرد: طرح هایی در آبادان و خرمشهر مورد بررسی قرار گرفت که به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرند. اعتبارات در نظر گرفته شده برای این طرح ها یک‌هزار و 900 میلیارد تومان است که انتظار می رود در سال 1393 اجرایی شوند.

وی افزود: در این سفر دیدار و جلساتی با کارآفرینان، ایثارگران، نیروهای مسلح، سران عشایر و سایر اقشار مردم استان داشتیم که تمام نظرات آنها برای تصمیم گیری در مورد آینده استان و کل کشور مفید بود و ما قصد داریم به خوبی از این نظرات استفاده کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ابتکار جالبی هم که دیشب صورت گرفت ارتباط زنده با همه مردم استان از طریق صدا و سیمای مرکز خوزستان بود که همه مردم ضمن شنیدن نظرات رئیس جمهور، مشکلات خود را نیز مطرح کردند.

وی تصریح کرد: بعد از پایان این سفر تصمیمات گرفته شده در آن مورد پیگیری قرار می گیرد و وزرا برای پیگیری آنها به شهرهای مختلف استان سفر و مراحل اجرای پروژه ها را دنبال خواهند کرد. همچنین ما از طریق ائمه جمعه، مسئولان، فرهیختگان و شما رسانه ها که کانال مهمی در ارتباط دولت و مردم هستید، پیگیر مسائل استان هستیم و در جریان امور قرار می گیریم.

روحانی تاکید کرد: ما به تصمیمات گرفته شده در استان اکتفا نخواهیم کرد، زیرا در برابر مشکلات این استان مسئول هستیم و در حد توان کار خود را برای پیگیری این مشکلات تا حل کامل آنها ادامه خواهیم داد.

کد N64095

وبگردی