آفتاب

پوتین: ایران کشوری مهم و غیرقابل جایگزین است

پوتین: ایران کشوری مهم و غیرقابل جایگزین است

مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در دیدارمحمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با بیان این که حضور ایران درکنفرانس ژنو2 برای ما خوشایند است، گفت: ایران کشوری مهم و غیرقابل جایگزین برای حل مسایل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پوتین روزپنجشنبه در این دیدار گفت : اطمینان دارم پیشرفت در حل و فصل مساله هسته ای مرهون تلاش های جمهوری اسلامی است.

وی افزود: وقتی سفیر ایران استوارنامه خود را تقدیم کرد گفتم توافق های ژنو نباید روی کاغذ بماند و باید بتوانیم آنها را تحقق بخشیم.

پوتین با بیان این که دستور کار بسیار بزرگی درخصوص روابط دوجانبه داریم به روابط تجاری و اقتصادی دو طرف اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد کاهش حجم روابط دوجانبه هستیم و باید فکر کنیم که چگونه می توانیم بر این گرایش غلبه کنیم.

وی خطاب به ظریف گفت: ممنونم که به طور مفصل با لاوروف درباره مسایل صحبت کردید امیدوارم هرچه زودتر شما را در ایران ملاقات کنم.

رییس جمهوری روسیه افزود: با کمال میل درباره همکاری های سیاسی و اقتصادی با شما تبادل نظر می کنم.

وی همچنین به گفتگوی تلفنی اخیر خود با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که درآن دو طرف درخصوص موضوعات مورد علاقه در روابط دو جانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی گفت وگو کردند.

دکتر ظریف وزیرخارجه کشورمان هم در این دیدار با تشکر از فرصت پیش آمده برای گفتگو درباره مسایل و روابط دو کشور گفت:حامل گرمترین سلام های رهبر انقلاب اسلامی و رییس جمهوری اسلامی ایران هستم.

وی اضافه کرد: مقام های جمهوری اسلامی ایران به نقشی که جنابعالی در روابط دوجانبه و صلح و امنیت بین المللی ایفا کردید اهمیت فراوان قائل هستند.

ظریف گفت: سال گذشته شاهد موفقیت های روسیه در صحنه بین المللی بودیم و موفقیت شما در جلوگیری از بروز جنگ خانمان سوز در سوریه بسیار مهم بود که به امحای سلاح های شیمیایی منجر شد.

وی ادامه داد: توفیق ما در مذاکرات ژنو مرهون تلاش های دیرینه روسیه است و از شما سپاسگزاریم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت : ما درموضوعات مختلف،مصر به همکاری و همفکری با شما و ادامه هماهنگی با شما تا رسیدن به راه حل نهایی هستیم.

وی افزود: برای شما و مردم روسیه در بازیهای المپیک زمستانی سوچی آرزوی موفقیت می کنیم.

ظریف ادامه داد: در باره روابط دوجانبه شاهد پیشرفت خوبی پس از ملاقات شما با رییس جمهوری ایران در بیشکک بودیم.

وزیر خارجه ایران با اشاره به نقش مهم پوتین در توسعه روابط با ایران گفت: اطمینان می دهم رییس جمهوری اسلامی ایران هم به همین اندازه به روابط دوجانبه اعتقاد و اصرار دارد.

وی افزود: ایشان روابط درازمدت و جامع بین ایران و روسیه می خواهند که حتما به نفع دو ملت است و به زیان هیچکس نیست.

وی گفت: بهترین سلام های دکتر روحانی را برای شما آورده ام و ایشان از تماس تلفنی هفته گذشته خشنودند و امیدوارم منویات شما و ایشان را بخوبی اجرا کنیم.

ظریف گفت: خوشحالم در ملاقات ها و مصاحبه دعوت ما را به ایران پذیرفتید و امیدوارم هر چه زودتر در کشورمان حضور پیدا کنید.

اروپام/2242**2021**518 ** 1064
کد N64081

وبگردی