آفتاب

برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید مصر در میان تدابیر امنیتی شدید

برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید مصر در میان تدابیر امنیتی شدید

همشهری آنلاین: رای گیری از مردم مصر در همه پرسی قانون اساسی جدید این کشور از صبح روز سه شنبه در میان تدابیر امنیتی شدید آغاز شد.

جهان > آفریقا- همشهری آنلاین:
رای گیری از مردم مصر در همه پرسی قانون اساسی جدید این کشور از صبح روز سه شنبه در میان تدابیر امنیتی شدید آغاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المصریه، همه‌ پرسی قانون اساسی جدید مصر در حالی سه شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود که نیروهای امنیتی تدابیر شدیدی را در شهرها و اطراف مراکز رای ‌گیری به اجرا گذاشته اند.

از طرف دیگر ائتلاف مخالفان دولت و طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر هم از مردم خواسته است همه‌پرسی را تحریم کنند.

همچنین در آستانه برگزاری همه پرسی درباره پیش نویس جدید قانون اساسی، وزیر کشور دولت موقت مصر درباره هرگونه اخلال در روند برگزاری همه پرسی هشدار داد.

محمد ابراهیم گفت: حدود سیصد و پنجاه هزار نیروی پلیس و ارتش با حمایت خودروهای زرهی و بالگرد در آماده باش کامل در سراسر کشور بسر می برند تا ضمن تامین و برقراری امنیت همه پرسی و مردم ، با هر کسی که بخواهد روند همه پرسی را بر هم بزند به شدت برخورد کنند.

چندین گروه سیاسی و جنبش جوانان این همه پرسی را مخدوش و غیرقانونی اعلام کرده و برخی هم آن را تحریم کرده‌اند.

بیش از پنجاه و دو میلیون مصری واجد شرایط رای دادن هستند.

لیبرال های مصر قانون اساسی اصلاح شده را بهتر از قانون اساسی دوران مرسی می‌دانند.

اما بسیاری از مدافعان حقوق بشر احساس می کنند سند جدید قانون اساسی هنوز با آنچه بسیاری انتظار داشتند فاصله زیادی دارد.

همزمان با برگزاری همه پرسی قانون اساسی در مصر گروهی از معترضان تعدادی لاستیک خودرو را در اطراف یکی از حوزه‌های رای گیری آتش زدند.

با وجود مخالفت های زیادی که با قانون اساسی جدید شده است، برگزاری محاکمه نظامی برای غیرنظامیان همچنان از نکته‌های بسیار جنجالی در این قانون اساسی است.

عمرو موسی رئیس کمیته قانون اساسی مصر، پیش نویس قانون اساسی جدید را منعکس کننده اوضاع فعلی مصر دانست و مدعی شد قانون اساسی جدید توجه زیادی به حقوق مردم دارد.

ژنرال عبدل فتاح السیسی فرمانده ارتش مصر نیز که دولت منتخب محمد مرسی را سرنگون کرد رای به قانون اساسی جدید، را رد تروریسم خواند.

مصر پس از برکناری محمد مرسی با دخالت مستقیم ارتش، ماه‌ها شاهد درگیری های خونین میان مردم و نظامیان بود.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی خبر داد: یک تظاهرکننده در استان بنی سوئف مصر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

کد N64074

وبگردی