آفتاب
سیدحسن خمینی:

فرزند امام(ره) از اولین شهدای مسیر انقلاب است

فرزند امام(ره) از اولین شهدای مسیر انقلاب است

شخص امام راحل نیز از خانواده شهداست و فرزند او از اولین شهدای مسیر انقلاب است و اگر امام(ره) مردم را به این راه فراخواند، خودش از اولین کسانی بود که در این مسیر گام نهاد و فرزندش را در راه خدا عطا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی اظهار کرد: شهید جزو معدود کسانی است که مراتب سیر و سلوک را در یک گام طی می‌کند.

به گزارش ایلنا، یادگار امام در دیدار با جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران استان قم گفت: عرفا برای شمار منازل سیر و سلوک، تعداد مختلفی را ذکر کرده‌اند؛ در بعضی متون گفته شده که عرفا باید هزار و یک منزل را طی کنند و دعای جوشن کبیر نیز شاهدی بر این مدعاست. برخی هم شمار این منازل را صد منزل ذکر کرده‌اند که خواجه عبدالله انصاری از جمله آن‌هاست؛ ابوعلی سینا هم در کتاب اشارات خود تعداد این منازل را 9 منزل ذکر می‌کند.

وی افزود: برخی دیگر گفته‌اند، سیر و سلوک دو منزل دارد که شامل گذشتن از خود و جهان پیرامون و حرکت به سوی خداست. اما عده‌ای هم هستند که سیر و سلوک را یک قدم می‌دانند؛ «یک قدم بر نفس خود نه؛ دیگری بر دست دوست». امام هم شعری در این مضمون دارند که می‌گویند «این ما و منی جمله ز عقل است و عقال است/در خلوت مستان نه منی هست و نه مایی».

سیدحسن خمینی درباره دلیل طرح این موضوع در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران، گفت: شهید جزو معدود کسانی است که مراتب سیر و سلوک را در یک گام طی می‌کند. ما در تعابیر حضرت امام(ره) دیده‌ایم که شهدا ره صد ساله عارفان را یک شبه می‌پیمایند و آنچه عارف برای رسیدن به آن باید صد منزل را طی کند، او در یک لحظه می‌پیماید.

وی با قرائت آیه شریفه «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله أمواتا بل أحیاء عند ربهم یرزقون»، افزود: در این آیه گفته نمی‌شود که شهید در کنار ملائکه، انبیاء یا اولیاء الهی خواهد بود؛ در حالی که آرزوی هر مؤمنی دیدار روی حضرت ولی‌الله الاعظم(عج) یا برگشتن به دوران رسول‌الله(ص) است، اما بر اساس این آیه، شهدا نزد خداوند روزی می‌خورند.

یادگار امام ادامه داد: دلیل کسب این جایگاه روشن است؛ کسانی که عمری را به زندگی، عبادت و تبلیغ می‌گذرانند یا نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند، از وقت یا غذا خوردن خود می‌گذرند و زندگی‌شان ادامه دارد اما شهید جان خودش را فدا می‌کند و هیچ فداکاری از این بالاتر نیست.

وی اضافه کرد: روزی از حاتم طایی پرسیدند که آیا فردی کریم‌تر از خودت سراغ داری؟ او گفت بله، روزی در بیابان به صحراگردی رسیدیم؛ او با جگر شتر از ما پذیرایی کرد و ما هم از خوشمزه بودن آن تعریف کردیم. به همین دلیل او باز هم برای ما جگر شتر آورد و تا سه بار این اتفاق تکرار شد. وقتی که سیر شدیم و از چادر او بیرون آمدیم، دیدیم که او هر سه شتر خود را کشته و برای ما جگر آورده است. من در ازای آن سه شتر، سیصد شتر به او دادم. سوال کننده، به حاتم گفت که با این حساب تو بخشنده‌تری! حاتم پاسخ داد خیر، سیصد شتر بخشی از دارایی من بود، اما 3 شتر تمام زندگی آن مرد بود.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: اگرچه شهادت یک شرافت است؛ انتساب به آن هم یک شرافت است. خداوند این نعمت را به جامعه ما ارزانی داشت. اعطای جان و توانایی تولید و بازپروری چنین عظمتی در جامعه اسلامی، یکی از نعمت‌های وجود امام بزرگوار ماست. شخص امام راحل نیز از خانواده شهداست و فرزند او از اولین شهدای مسیر انقلاب است و اگر امام(ره) مردم را به این راه فراخواند، خودش از اولین کسانی بود که در این مسیر گام نهاد و فرزندش را در راه خدا عطا کرد.

وی با اشاره به میلاد پیامبر(ص) ادامه داد: امام در این راه به جدّ بزرگوارش تأسی کرد؛ زیرا تعداد زیادی از ذراره پیامبر(ص) شهید شدند که نمونه‌های آن را در آنچه بر صدیقه طاهره(س) گذشت یا در روز عاشورا می‌بینیم و سخت‌ترین شهادت آن است که کسی او را به نام دفاع از جدّش به قتل برسانند. زیرا در جبهه مقابل امام حسین(ع) مانند جبهه آن حضرت، نماز خوانده شد و در آن نماز بر پیامبر و خاندانش صلوات فرستاده شد، در حالی که آن زمان بر روی کره زمین جز حسین(ع) و اهل بیتش، کسی از خاندان پیامبر(ص) وجود نداشت، اما ساعتی پس از نماز، سر مبارک نوه پیامبر(ص) بریده شد. در واقع یکی از ابعاد شهادت حسین(ع) مظلومیت او بود، زیرا او را به خاطر دین‌داری نکشتند، بلکه چون دنباله روی جدّش بود به آن سرنوشت دچار شد.

کد N62650

وبگردی