آفتاب

روزنامه ایتالیایی: ایران به سوی لغو تحریم ها

روزنامه ایتالیایی: ایران به سوی لغو تحریم ها

رم - ایرنا - روزنامه ایتالیایی ˈایل سولهˈ در گزارشی با عنوان ˈایران به سوی لغو بخشی از تحریم هاˈ ، به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و نوشت: تحریم ها علیه ایران به تدریج تعدیل می شوند.

به گزارش ایرنا از این روزنامه، ایران به رغم گشایش های دولت حسن روحانی همچنان موضوع مناقشه بین تندروها و میانه روها در آمریکا، اروپا و جهان عرب است و بر اساس توافق ژنو متعهد شده است تا به مدت شش ماه از غنی سازی اورانیم با غلظت بیش از پنج درصد خودداری کرده و از غلظت 20 درصدی اورانیوم غنی شده خود کاسته و از نصب سانتریفوژهای جدید نیز صرف نظر کند.

ایل سوله نوشت: دولت آمریکا در ازای این اقدامات، تحریم های علیه ایران را به ارزش هفت میلیارد دلار تعدیل کرده که دو میلیارد و 400 میلیون دلار آن از عواید حاصله از فروش نفت آن کشور است که در بانک های خارجی مسدود شده اند.

این روزنامه افزود: اتحادیه اروپا نیز هر چند رویکرد مشابهی در پیش گرفته است اما مواضع اروپا حاکی از ابهام و چندگانه بودن در داخل اتحادیه است. در این میان کشورهای ایتالیا، فرانسه و انگلیس تلاش های آشکاری را برای ازسرگیری مناسبات تجاری با ایران آغاز کرده اند. اما کشورهای دیگر تنها به نظاره ننشسته اند.

ایل سوله نوشت: مسکو و تهران مشغول نهایی کردن یک توافق ˈ نفت در ازای کالاˈ هستند که با امضای این قرار داد، روسها روزانه پانصد هزار بشکه از نفت ایران را خریداری کرده و در ازای آن، تجهیزات و کالا به ایران صادر می کنند. این قرارداد در صورت نهایی شدن، ناقض رژیم تحریم های غرب در قبال نفت ایران خواهد بود.

این روزنامه افزود: اوباما در روزهای گذشته به کنگره نسبت به تصویب طرح جدید تحریمی ایران هشدار داد و گفت قطعنامه جدید تحریمی علیه ایران را وتو خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا از حزب دموکرات و جمهوری خواه خواست که به دیپلمات ها و کارشناسان فنی اجازه بدهند کارشان را در تنظیم توافق هسته ای با ایران انجام بدهند.

ایل سوله نوشت: مخالفان توافق هسته ای از این می هراسند که توافق مذکور به تضعیف بیش از پیش امریکا در خاورمیانه منجر شود. امریکا همچنان قصد ندارد نقش ایران را به عنوان قدرت منطقه به رسمیت بشناسد و به همین دلیل هنوز به الگوهای رنگ و رو رفته و فرسوده ای تکیه کرده که خاورمیانه را به ورطه بی ثباتی امروز آن سوق داده اند.

این روزنامه افزود: اما کشورهای عرب خلیج (فارس) به تدریج در قبال ایران عقب نشینی می کنند و محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی، در موضع گیری بسیار متفاوت با ریاض اظهار داشته که ˈلغو تحریم های اقتصادی علیه ایران به سود همه خواهد بود و بهتر است هرچه زودتر این تحریم ها برداشته شود.ˈ با این حال امریکا نیز از گام برداشتن به سوی ایران خودداری نمی کند و اولین نشان آن به مشارکت جمهوری اسلامی در کنفرانس صلح سوریه مربوط می شود. جان کری و سرگئی لاوروف مشغول مذاکره در این رابطه هستند و به نظر می رسد که روزنه امیدی برای حضور تهران، گشوده شده باشد.

اروپام / 2171 ** 1514
کد N62543

وبگردی