آفتاب

هند برای واقعه 30 سال پیش از انگلیس توضیح خواست

هند برای واقعه 30 سال پیش از انگلیس توضیح خواست

دهلی نو- ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز چهارشنبه از انگلیس خواست اطلاعات خود را از واقعه ای که 30 سال پیش رخ داد، به دهلی نو ارائه دهد.

30 سال در سال 1984 میلادی عملیاتی علیه یک معبد سیک ها در «آمریتسار» در ایالت پنجاب هند با نام «ستاره آبی» انجام شد که هدف آن سرکوب شورشیان سیک و خارج کردن شبه نظامیان مسلح سیک از این معبد بود.

گفته می شود این عملیات که بیش از هزار نفر کشته بجا گذاشت، با همکاری اطلاعاتی دولت «مارگارت تاچر» نخست وزیر وقت انگلیس با «ایندیرا گاندی» نخست وزیر وقت هند صورت گرفته است.

«سیداکبرالدین» سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت که «گزارش هایی در خصوص نقش انگلیس در این عملیات در روزنامه ها منتشر شده است و ما از دولت انگلیس تقاضا کرده ایم تا چنانچه اطلاعاتی در این زمینه دارند، در اختیار دهلی نو قرار گیرد».

وی در سخنانی که رسانه های هندی آن را منتشر کردند، گفت: بدون اطلاعات مستند قادر به اظهارنظر نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: اطلاعاتی که به تازگی طبقه بندی شده نشان می دهد که مقام های سرویس ویژه هوایی بریتانیا برای کمک در برنامه ریزی برای یورش به معبد طلایی سیک ها در «آمریتسار» در ایالت پنجاب هند و خارج کردن شبه نظامیان از این معبد فرستاده شده اند.

مدارک مربوط به این عملیات، با توجه به گذشتن 30 سال از آن واقعه در سال جدید میلادی منتشر شد.

بر اساس این مدارک، نامه ای با مهر فوق محرمانه شخصی که 23 فوریه 1984 میلادی نشان می دهد که مقام های وقت هندی برای فرونشاندن شورش سیک ها در شهر آمریتسار از بریتانیا درخواست مشاوره کرده اند تا برای خروج سیک های تندرو از معبد برنامه ریزی کنند.

آساق** 2165** 589**1545
کد N62486

وبگردی