آفتاب

رئیس سابق سیا: ذخیره اطلاعات وظیفه شرکت‌های مخابراتی است نه آژانس امنیت ملی

رئیس سابق سیا: ذخیره اطلاعات وظیفه شرکت‌های مخابراتی است نه آژانس امنیت ملی

رئیس سابق سازمان اطلاعات آمریکا چند روز پس از اعلام انجام اصلاحات از سوی رئیس‌جمهوری این کشور، اعلام کرد که این وظیفه کمپانی‌ها و شرکت‌های مخابراتی است که به ذخیره اطلاعات بپردازند و آن‌ها را از بین نبرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایکل مورل، رئیس سابق سازمان سیا در مقابل سنا و کمیته‌ای متشکل از چهار تن که از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا منصوب شده‌اند، حاضر شد و به ارائه‌ی توضیحاتی پرداخت.

کمیته مذکور در ماه دسامبر 2013 میلادی گزارش خود را تحویل داد و در آن 46 مورد که باید مورد اصلاح قرار بگیرند، آمده است.

رئیس سابق سیا با اعلام اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا تمامی این اقدامات را برای جلوگیری از یک حمله فاجعه‌آمیز دیگر در آمریکا انجام داده، به قانونگذاران گفت: این برنامه تا آن زمان که بی‌ارزش شد، موفقیت‌آمیز عمل کرد.

ماه گذشته میلادی، کارشناسان خواستار اجرای این برنامه شدند که به آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه می‌دهد داده‌های جمع‌آوری شده از پنج سال شنود مکالمات تمام آمریکایی‌ها را ذخیره کند. البته بنا به گفته این کارشناسان، ذخیره داده‌ها باید از سوی کمپانی‌های مخابراتی و نه سرورهای ‌آژانس امنیت ملی صورت گیرد. تحت این اصلاحات، آژانس امنیت ملی آمریکا تنها زمانی می‌تواند به این داده‌ها دسترسی یابد که از یک قاضی مجوز دریافت کرده باشد.

جفری استون، استاد حقوق و کارشناس قانون اساسی در دانشگاه شیکاگو گفت: نگرانی‌های مربوط به تاریخچه قانون اساسی ‌آمریکا این است که دولت واشنگتن اگر از این اطلاعات ذخیره شده سوءاستفاده کند، خسارات جبران‌ناپذیری بر جا می‌گذارد. بنابراین، ذخیره داده‌های تلفنی از سوی کمپانی مخابراتی، می‌تواند از این خطر جلوگیری کند.

اوباما قرار است روز جمعه در سخنرانی خود به مساله ایجاد اصلاحات در حیطه برنامه‌های جاسوسی بپردازد.

انتهای پیام

کد N62385

وبگردی