آفتاب

رابرت گیتس، نتانیاهو را قدرنشناس و متکبر می‌دانست

رابرت گیتس، نتانیاهو را قدرنشناس و متکبر می‌دانست

وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب جدید خود نتانیاهو را به دلیل آنکه قدردان تلاش‌هایی که دولت باراک اوباما برای رژیم صهیونیستی انجام داده نیست، فردی قدرنشناس خوانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، رابرگ گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب جدید خود به نام "ماموریت: خاطرات یک وزیر در جنگ" نوشت که 20 سال پیش هنگامی که وی نخستین بار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی اسرائیل را دیدار کرد احساسی منفی نسبت به وی در او ایجاد شد.

رابرت گیتس در کتاب خود می‌نویسد: در زمانی که سمت معاون مشاور امنیت ملی دولت جورج بوش پدر را داشتم نخستین بار که نتانیاهو را دیدم احساس کردم که فردی سطحی نگر و متکبر است. در آن زمان نتانیاهو، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل بود.

رابرت گیتس در این باره نوشت: سطحی نگری و انتقادات نتانیاهو از سیاست‌های آمریکا علاوه بر تکبر و بلندپروازی‌های بی‌پایان وی از نظر من نوعی توهین بود.

وی افزود: من به برنت اسکوکرافت، مشاور امنیت ملی آمریکا گفتم که بهتر بود به نتانیاهو اجازه داده نمی‌شد که بار دیگر به کاخ سفید برگردد.

رابرت گیتس در زمانی که در دولت جورج دبلیو بوش سمت وزیر دفاع را برعهده داشت نیز چندان رابطه خوبی با نتانیاهو که نخست وزیر اسرائیل شده بود، نداشت. رابرت گیتس در ادامه نوشت که نتانیاهو، فرد قدرنشناسی است که قدر این همه تلاشی را که دولت اوباما برای اسرائیل انجام داده نمی‌داند. به عنوان مثال رابرت گیتس نوشت که در یک نشست نتانیاهو از وی سوال کرده که آمریکا چطور قرار است به سبب معامله تسلیحاتی بزرگ انجام شده میان آمریکا و عربستان به اسرائیل غرامت دهد. رابرت گیتس مدعی شد: من که از این جمله عصبانی شده بودم تقریبا فریاد زدم که هیچ دولتی در آمریکا بیشتر از دولت اوباما تا به این حد ملموس برای اسرائیل و برای امور دفاعی راهبردی آن تلاش نکرده است.

رابرت گیتس نوشت که در سال 2010 که آمریکا قرار داد 60 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان را تکمیل می‌کرد به اسرائیل یک ناوگان از 20 جنگنده اف 35 به عنوان شرط حمایت علنی اسرائیل از این معامله اهدا کرد.

گیتس گفت که وی ایهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل را به نتانیاهو ترجیح می‌داده و مدعی است که ایهود باراک کارهای زیادی برای امنیت ارتش اسرائیل انجام داد.

گیتس نوشت: من به عنوان دوست و حامی اسرائیل معتقدم که اسرائیل باید درباره محیط راهبردی خود بیشتر فکر کند.

وی تاکید کرد: این کار مستلزم این است که اسرائیل با دولت‌های غیر همپیمان روابط قدرتمندتری برقرار کند و نگرانی‌های خود در منطقه از جمله نگرانی درباره ایران، افزایش نفوذ اسلام‌گرایان و افزایش نرخ زاد و ولد فلسطینی‌ها را که بیشتر از نرخ یهودیان اسرائیل است، به اشتراک بگذارد. اکنون زمان به نفع اسرائیل به پیش نمی‌رود.

انتهای پیام

کد N62267

وبگردی