آفتاب
سازمان ملل:

کشورهای کمک رسان به سوریه به وعده های خود عمل نمی کنند

کشورهای کمک رسان به سوریه به وعده های خود عمل نمی کنند

تهران- ایرنا- کشورهای کمک رسان در اجلاس کمک به سوریه در حالی نسبت به اعطای کمک یک میلیارد دلاری به این کشور متعهد شدند که بر اساس گزارش سازمان ملل، این کشورها به تعهدات قبلی خود عمل نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کویت، کمک کنندگان از جمله آمریکا و کشورهای ثروتمند خلیج فارس روز چهارشنبه وعده دادند یک میلیارد دلار به تلاش های کمک دوستانه سازمان ملل در سوریه کمک کنند.

این کنفرانس با هدف کمک به طرح سازمان ملل برای جمع آوری 6.5 میلیارد دلار کمک مالی به بحران سوریه در سال 2014 برگزار شده است.

سازمان ملل ماه گذشته گزارش داد، درگیری ها در سوریه توسعه انسانی در این کشور را 35 سال به عقب بازگردانده و نیمی از جمعیت این کشور در حال حاضر در فقر به سر می برند.

شیخ ˈصباح احمد الصباحˈ امیر کویت، در این اجلاس وعده داد 500 میلیون دلار به سوریه کمک خواهد کرد.

وی با فاجعه آمیز خواندن درگیری کنونی در سوریه اظهار داشت: آتش بحران انسانی در سوریه همچنان زبانه می کشد و همه آثار حیات در این کشور را نابود می کند.

آمریکا اعلام کرده 380 میلیون دلار کمک خواهد کرد. قطر و عربستان نیز هر یک متعهد شده اند 60 میلیون دلار کمک کنند.

سال گذشته در نشست مشابهی در کویت کشورهای شرکت کننده متعهد شدند از طریق سازمان ملل 1.5 میلیارد دلار کمک کنند. قرار بود از این کمک برای تامین غذا، دارو، آب آشامیدنی و سرپناه برای آوارگان در سوریه و کشورهای همسایه آن استفاده شود.

دولت های عربی خلیج فارس در این کنفرانس متعهد شده بودند بیشترین کمک را در اختیار صدمه دیدگان سوریه بگذارند.

اما بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی ˈخدمات پیگیری مالیˈ (FTS) سازمان ملل، در مجموع 70 درصد از همه کمک لازم برای رفع بحران سوریه در سال 2013 توسط این سازمان دریافت شده است.

ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل که ریاست اجلاس کنونی کمک به سوریه در کویت را برعهده دارد گفت: حتی در بهترین شرایط، درگیری ها در سوریه این کشور را سالها و حتی چند دهه به عقب بازگردانده است.

وی در اظهارات قبلی خود از این که همه وعده های کمک رسان در اجلاس سال گذشته تحقق نیافته ابراز تاسف کرده و گفته بود که هنوز 20تا 30 درصد از این کمک ها تامین نشده است.

دبیر کل سازمان ملل در اجلاس کنونی کویت گفت: امیدوارم مذاکرات صلح سوریه که قرار است 22 ژانویه در سوئیس برگزار شود، دولت و اپوزیسیون سوریه را دور میز مذاکره جمع کند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل روز سه شنبه از انتشار گزارش هایی درباره سوء تغذیه ساکنان مناطق تحت محاصره در سوریه و به ویژه اوضاع کودکان سوری ابراز نگرانی کرد و خواستار امکان دسترسی بهتر به این مناطق شد.

این سازمان اعلام کرده که برای تامین مایحتاج غذایی مردم در داخل سوریه و مناطق همجوار آن به 35 میلیون دلار در هر هفته نیاز دارد.

سال گذشته، کویت با اعطای بیش از 300 میلیون دلار به سازمان ملل به بزرگترین کشور کمک کننده در خاورمیانه بدل شد. انتظار می رود در اجلاس کنونی بیش از 60 کشور از جمله نمایندگانی از کشورهای عربی، اروپا و امریکا شرکت کنند.

مترجمام**9158 **1515
کد N62204

وبگردی