آفتاب

ولایتی: وضعیت امروزسوریه درستی مواضع ایران و روسیه را به اثبات رساند

ولایتی: وضعیت امروزسوریه درستی مواضع ایران و روسیه را به اثبات رساند

تهران - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با «ویتالی نائومکین» رییس انستیتو شرق شناسی روسیه، گفت: وضعیت سوریه بعد از سه سال درستی مواضع تهران و مسکو را در مورد دولت دمشق نشان داد.

علی اکبر ولایتی در این دیدار که امروز (چهارشنبه) در محل مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، روابط ایران و روسیه را دوستانه خواند و افزود: امیدوارم این روابط گسترش یابد.

ولایتی با اشاره به روابط ایران و روسیه در تاریخ، همچنین همکاری های خود با پریماکوف در جریان بحران عراق و پس از آن اظهار امیدواری کرد که در آینده روابط دو کشور در دیگر زمینه ها نیز افزایش یابد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به بحران سوریه گفت: در آغاز بحران این کشور غرب فکر می کرد نظام سوریه به زودی سقوط می کند؛ اما اکنون بعد از سه سال معلوم شده است که نظام سوریه بر خلاف نظر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نظامی مستحکم است.

وی تصریح کرد: این امر تایید نظر جمهوری اسلامی و روسیه است که از ابتدا مخالف دخالت خارجی در سوریه بودند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: تحولات سوریه در منطقه تاثیر مخرب خودش را گذارده است. در اثر همین تحولات افراط گرایان و ترویست ها از سوریه به عراق سرازیر شده و اکنون بخشی از غرب عراق را نا امن کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حل مشکلات باقی مانده در دریای خزر اشاره و اظهار امیدواری کرد که اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تابستان سال آینده شمسی (1393) در آستاراخان به تعیین دقیق تر رژیم حقوقی دریای خزر منجر شده و همکاری کشورهای ساحلی را تعمیق بخشد و همچنین دست نیروهای خارجی را از منطقه کوتاه سازد.

ولایتی با تاکید مجدد بر اینکه راه حل بحران سوریه سیاسی است، خاطرنشان کرد: مذاکرات سیاسی بین دولت و مردم باید پی گرفته شود.

ویتالی نائومکین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، با اشاره به سوابق خود گفت که در گذشته همراه با «یوگنی پریماکوف» نخست وزیر اسبق روسیه در تهران با ولایتی ملاقات کرده است.

وی به نقش جدید روسیه در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: این کشور برای جلوگیری از حمله غیرقانونی به سوریه، جمع آوری سلاح های شیمیایی آن کشور و روابط جدید با مصر فعالیت های مناسبی داشته است.

نائومکین تصریح کرد: ایران همسایه بزرگ روسیه است و نقش منطقه ای تهران امکان پذیر نیست.

ادامه دارد....

سیام**1429**9157**1535
کد N61467

وبگردی