آفتاب
استادی:

در زمینه مهدویت باید کارهای ریشه‎ای و اساسی انجام شود

در زمینه مهدویت باید کارهای ریشه‎ای و اساسی انجام شود

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: دایرة المعارف جامع مهدوی مشتمل بر تمامی مباحث مرتبط با مهدویت تدوین شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: دایرة المعارف جامع مهدوی مشتمل بر تمامی مباحث مرتبط با مهدویت تدوین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله رضا استادی در دومین مجمع عمومی انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: با وجود همه کارهایی که در زمینه مهدویت داشته‎ایم هنوز کار منسجمی در این حوزه انجام نشده است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: در زمینه مهدویت باید کارهای ریشه‎ای و اساسی انجام شود و احادیث صحیح و غیر صحیح با توجه به اسناد متقن به دقت بررسی شود.

استادی بیان کرد: اگر بخواهیم تفکیک کاملی در این زمینه انجام دهیم باید بگوییم که مباحث اعتقادی مورد نیاز شیعیان در مورد مهدویت حدود 10 مورد و محدود است که همگی آنها دارای ادله فراوان هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از موارد نیز نباید بین مردم بیان شود که این مباحث نیز باید در محیط‎های علمی بررسی و عنوان شود.

وی با اشاره به تبلیغ مهدویت در سطح کشور گفت: قرار نیست مبلغان به بیان مسائل پیچیده در حوزه مهدویت اقدام کنند که همین موارد کم اهمیت باعث ایجاد شبهات ذهنی در میان مردم و به خصوص جوانان شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: از جمله فعالیت‎هایی که باید در حوزه‎های علمیه جدی گرفته شود، نقد کتاب‌های مهدویت است و البته باید در کنار نقد آثار مهدوی فهرستی از کتب مفید نیز به مردم ارائه شود.

وی بر لزوم انتشار دائرةالمعارف بزرگ مهدوی مشتمل بر تمام مباحث مربوط به امام زمان(عج) تاکید کرد و گفت: این کار بزرگ و ارزشمند باید توسط گروهی از محققان و دانشمندان انجام شود تا هر آنچه که در حوزه مهدویت لازم است، در این کتاب درج شود و مردم آن را مطالعه کنند.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به فعالان عرصه مهدویت در حوزه بیان کرد: اخلاص مهمترین عامل در توسعه و ترویج دین است و همه طلاب باید اخلاص را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه راه‌اندازی کتابخانه‌ای جامع حاوی آثار مهدوی را از دیگر ضروریات این حوزه خواند و افزود: محققان و پژوهشگران حوزه مهدویت باید کتب ارزشمند این حوزه را در اختیار داشته باشند تا بتوانند پژوهش‎های خود را در این زمینه تکمیل کنند.

استادی عنوان کرد: با توجه به حجم عظیمی از شبهاتی که در حوزه مهدویت مطرح می‎شود، باید گفت که هیچ شبهه جدیدی در این عرصه وجود ندارد و همه این شبهات در گذشته پاسخ داده شده است ولی باید این پاسخ‎ها را متناسب با زمان حال عرضه کرد.

وی یکی از مهمترین مولفه‎های پژوهش در حوزه را پرهیز از اقدامات تکراری و پژوهش‎های موازی دانست و گفت: نباید به هر شبهه‎ای پاسخ داد زیرا این مسئله زمینه‎ساز بروز شبهات جدید خواهد شد و نباید بی‌دلیل ذهن مردم را خراب کنیم.

انتهای پیام

کد N61463

وبگردی