آفتاب

افزایش میزان درگیری‌ مذهبی در اکثر نقاط جهان

افزایش میزان درگیری‌ مذهبی در اکثر نقاط جهان

بر اساس مطالعه انجام شده، درگیری‌های مذهبی در کشورهای سراسر جهان در سال 2012 میلادی به نسبت شش سال پیش از آن افزایش یافت و به بالاترین حد رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک سوم از 198 کشور جهان در سال 2012 میلادی شاهد سطح بالا یا بسیار بالای درگیری‌های مذهبی داخلی از جمله خشونت‌های فرقه‌ای، تروریسم یا ارعاب بودند و این در حالی است که این کشورها در سال 2011 میلادی شاهد 29 درصد و در سال 2010 میلادی شاهد 20 درصد درگیری‌های مذهبی داخلی بودند.

«مرکز مطالعات پیو» گزارش داد: بیشترین میزان افزایش درگیری‌های مذهبی در خاورمیانه و شمال آفریقا بوده؛ دو منطقه‌ای که در آن‌ها همچنان تاثیرات بهار عربی سال 2011-2010 میلادی احساس می‌شود.

این مرکز به عنوان مثال به افزایش حملات به کلیساهای قبطی و مشاغل مسیحیان در مصر اشاره می‌کند. به گفته این مرکز چین نیز شاهد افزایش چشمگیر درگیری‌های مذهبی بوده است.

کشورهایی هم که دولت‌هایشان ممنوعیت‌هایی اعمال کرده‌اند از جمله منع برگزاری مناسک مذهبی یا تغییر مذهب، کم و بیش همانند دیگر کشورها با افزایش درگیری‌های مذهبی داخلی روبرو هستند. بر اساس این مطالعه، از هر 10 کشور سه کشور دارای سطح بالا یا بسیار بالای محدودیت هستند. از میان 25 کشور پرجمعیت، مصر، اندونزی، روسیه، پاکستان و میانمار از بیشترین میزان درگیری‌های مذهبی رنج می‌برند.

مسیحیان و مسلمانان که بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، به دلیل درگیری‌هایی که با یکدیگر داشتند، در اکثر کشورهای جهان بدنام شده‌اند. بر اساس این گزارش، مسلمان و یهودیان در شش سال اخیر از بیشترین میزان خصومت و دشمنی رنج برده‌اند.

آزار و اذیت علیه زنان و اشاره ضمنی به شیوه پوشش آن‌ها نیز در یک سوم از کشورهای جهان افزایش یافته و به 32 درصد رسیده است. این در حالی است که در سال 2011 میلادی این میزان 25 درصد و در سال 2007 میلادی تنها هفت درصد بوده است.

خشونت‌های مذهبی در ساحل عاج، صربستان، اتیوپی، قبرس، و رومانی کاهش یافته است.

مرکز مطالعات پیو (Pew) گفت، این 198 کشور مورد مطالعه بیش از 5 / 99 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. در این مطالعه کره شمالی که دولتش در میان سرکوب‌گرترین دولت‌های جهان است، مورد بررسی قرار نگرفته است.

انتهای پیام

کد N61053

وبگردی